Zdomácnění krocana: Nikoliv kvůli masu, ale náboženským rituálům

19.01.2018 - Stanislav Mihulka

Dávní obyvatelé Ameriky krocany původně nejedli, nýbrž uctívali

Krocan - Domácí krocan se stal významným hospodářským ptákem

V dnešní době, zvláště v některých zemích o Vánocích a Díkuvzdání, je krocan symbolem svátečních sezón a bohatých hostin. Podle nového výzkumu to tak ale vždycky u tohoto původně amerického ptáka nebylo.

Archeologové totiž v Mexiku a Kostarice objevili nejranější doklady domestikace, tedy zdomácnění krocana. Ty ukazují, že krocani původně nebyli chováni kvůli masu, nýbrž z náboženských důvodů. Zdá se, že měli významnou roli v náboženských rituálech a obětech.

TIP: V Teotihuacánu našli pozůstatky dravců, kteří požírali lidské oběti

Vědcům to prozradily nálezy pozůstatků celkem 55 krocanů ze střední Ameriky, které pocházejí z oblasti od centrálního Mexika až po severní Kostariku, z doby od 300 let před naším letopočtem až zhruba po rok 1500 našeho letopočtu. Klíčové bylo, že pozůstatky krocanů vesměs nepocházejí z domácností, nýbrž výhradně z chrámů a náboženských center. Krocani tam podle všeho byli obětováni a pohřbíváni.

University of York, Royal Society Open Science