Zelené světlo zřejmě aktivuje receptory v mozku a působí proti bolesti

Experimenty na myších odhalily mechanismus, kterým zelené světlo ovlivňuje mozek a vnímání bolesti

15.12.2022 - Stanislav Mihulka

Spojené státy v dnešní době čelí obludné epidemii závislosti na opiátech a podobné problémy mají s těmito látkami i další země. Opiáty jsou užitečné pro tlumení bolesti, ale k závislosti je při jejich užívání vždy velice blízko. Co kdyby ale byl po ruce mnohem levnější, jednodušší a především bezpečnější prostředek proti bolesti?

V jednom z dřívějších výzků vyšlo najevo, že zelená barva u lidí spouští pozitivní emoce a co je ještě lepší, že snižuje bolest u pacientů s chronickou migrénou a fibromyalgií. Jde o fascinující fenomén, který nabízí rozmanité možnosti využití. Odborníci ale až doposud nevěděli, jak vlastně zelené světlo ovlivňuje lidské tělo.

Zelené světlo a myši

Tým čínských odborníků ve snaze vyřešit tuto záhadu studoval vliv zeleného světla na myši, které slouží jako laboratorní model výzkumu artritidy. Jejich výzkum zveřejnil odborný časopis Science Translational Medicine. Úvodní experimenty ukázaly, že zelené světlo i u těchto myší snižuje projevy bolesti. V další sérii pokusů vědci zjišťovali, které světločivné buňky se podílejí na tomto efektu zeleného světla.

Postupným vyřazováním jednotlivých typů buněk citlivých na světlo v sítnici myší vědci dospěli k závěru, že působení zeleného světla proti bolesti zprostředkovávají čípky, tedy buňky zodpovědné za barevné vidění. Když pak sledovali přenášení signálu z těchto buněk, zjistili, že zelené světlo spouští signální dráhu, která aktivuje opioidní receptory v oblasti rapheálních jader v mozkovém kmeni (nucleus raphes dorsalis). To pravděpodobně souvisí s potlačením bolesti.

TIP: Trápí vás migréna? Možná vám pomůže zelené světlo!

Čínský výzkum potvrdil, že zelené světlo působí na mozek myší způsobem, který vede k snížení vnímání bolesti. Zatím sice není jasné, zda podobný mechanismus funguje i u lidí, ale autoři věří, že signální dráha, kterou ovlivňuje zelené světlo, by mohla být v budoucnu využita pro zvládání bolesti.