Zhoubná nákaza: Floridští pěstitelé citrusů bojují se žlutým drakem

05.12.2019 - Stanislav Mihulka

Většinu plantáží i pěstitelů citrusů na Floridě zničila obávaná bakteriální nákaza

<p>Plody citrusů na Floridě, které infikoval původce nemoci žlutého draka.</p>

Plody citrusů na Floridě, které infikoval původce nemoci žlutého draka.

Floridští farmáři jsou bezmocní. Jejich plantáže zasáhlo zelenání citrusů, infekční onemocnění, kterému v Číně, odkud tato infekce pochází, říkají „nemoc žlutého draka“. Původcem této zničující choroby je bakterie z rodu Liberibacter. NA Floridě se žlutý drak poprvé objevil v roce 2005 a od té doby se lavinovitě šíří.

Žlutý drak je jednou z nejvíce devastujících chorob citrusů na světě. Nakaženým stromům zblednou listy a jejich plody buď nedozrají a zůstanou zelené anebo nezralé spadnou na zem. Infekci mezi stromy šíří mery, savý hmyz z příbuzenstva mšic a molic. Dosavadní boj se žlutým drakem farmáři bohužel prohrávají. Zatím se jim nepodařilo nalézt účinnou obranu.

TIP: Na obzoru se rýsuje strašlivá katastrofa: Vymřou banány?

Oproti sezóně 2003-2004 (citrusy se sklízejí během zimy) poklesla letošní produkce citrusů na Floridě o 80 procent. Nejvíce jsou přitom zasažené grapefruity. Za stejné období zkrachovalo asi 70 procent z původních 7 tisíc pěstitelů citrusů na Floridě. Genetici mezitím usilovně pracují na geneticky upravených citrusech, které by byly vůči žlutému drakovi odolné – zatím ale bez valných úspěchů.

Phys.org