Zikmund Lucemburský a Barbora Celská: Císařský pár spojovala velká náruživost

18.08.2019 - Jana Ládyová

Barbora Celská se Zikmundem Lucemburským patřili k k nejkrásnějším párům v Evropě. Co je spojovalo? Tělesná náruživost, láska k přepychu, touha po moci a bezstarostném způsobu života a nebývalá ctižádostivost

<p>Krásná císařovna Barbora</p>

Krásná císařovna Barbora


Reklama

Císař Zikmund Lucemburský se podruhé oženil až ve čtyřiceti letech. Jeho chotí se v roce 1408 stala mladinká, asi patnáctiletá Barbora Celská. Přesné datum jejího narození neznáme. Zikmund ji poznal roku 1401, kdy byla ještě dítětem, musel tedy počkat, až dospěje. Zikmund potřeboval získat spojence a revanšovat se Barbořině otci Heřmanu Celskému, který mu pomohl, když si jej uherská šlechta jako svého krále dovolila zajmout. V té době rovněž Zikmund uzavřel spojenectví s Habsburky.

Mladičká krasavice

Barboru kronikáři popisovali jako mimořádně atraktivní dámu s velkým osobním kouzlem. Jedním slovem dodávali, že zároveň i panovačnou a nevěrnou. O jejích avantýrách si povídala celá Evropa. Ani Zikmund však nebyl žádný asketa. Měl bezpočet milenek a na výpravách ho prý doprovázelo víc nevěstek než duchovních! Neměli si tedy co vyčítat. A přes všechny povídačky - podle tehdejších měřítek patřila Barbora se Zikmundem k nejkrásnějším párům v Evropě. 

Co je spojovalo? Tělesná náruživost, láska k přepychu, touha po moci a bezstarostném způsobu života a nebývalá ctižádostivost. Jediné dítě, dcera Alžběta, se narodila rok po svatbě. 

Talentovaná obchodnice i vladařka

Zikmund byl často na cestách či taženích, a poskytoval tak Barboře prostor k záletům. A zpočátku jí je prý dokonce toleroval. Pak mu ale došla trpělivost a nechal manželku internovat a přestal jí vyplácet apanáž. Barbora prý i s malou dcerkou třela bídu s nouzí. Ale ne moc dlouho. Zikmund to nevydržel, smířil se s ní, protože neměl v důsledku husitských válek čas řešit takové malichernosti. A hlavně potřeboval neustále peníze.

TIP: Lvice a Rytíř: Proč zkrachoval vztah Elišky Přemyslovny a Jana Lucemburského?

Barbora se ukázala jako zdatná podnikatelka, brzy získala pod svou kontrolu bohatá města a hrady v Horních Uhrách, kde se těžilo zlato, stříbro a měď. Zikmund jí velkoryse ponechal v podnikání volné ruce a uměl její obchodní schopnosti náležitě ocenit. Byl zaneprázdněn svými diplomatickými aktivitami v říši, a tak mu to vyhovovalo. Barbora „vydělávala“ a následně financovala jeho válečné výpravy. V době své nepřítomnosti jí umožňoval, aby ho v Uhrách zastupovala. A Barbora se ukázala i jako schopná panovnice.

Reklama

  • Zdroj textu:

    100+1 historie SPECIÁL

  • Zdroj fotografií: Wikipedie

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Svoboda z oceli a kůže

Společnost: Harley-Davidson
Založena: 1903, USA, Milwaukee
Ikony: modely JH „Two-Cam“ (1928), Hydra-Glide (1952), Electra Glide (1965), FX Super Glide (1971)

Motorky Harley-Davidson, které dnes více než co jiného představují synonymum svobodného životního stylu, vznikly vlastně opravdu pro zábavu. Jejich „otcové“ – ve skutečnosti dvacetiletí mladíci a potomci anglických emigrantů Arthur Davidson a William Harley – si prostě chtěli urychlit časté cesty k jezeru. A tak je napadlo přišroubovat k obyčejnému jízdnímu kolu benzinový motor. Svou myšlenku ovšem dále rozpracovávali a již v roce 1903 spatřil světlo světa jejich „stroj číslo jedna“. Dokázal vyvinout rychlost až 60 km/h a jezdil i do kopce. Podnikaví mladíci motorku prodávali za 200 dolarů (asi 112 tisíc korun v dnešních cenách) a zakázky se jen hrnuly. Není divu – ceny automobilů se tehdy pohybovaly v řádech tisíců dolarů. Ocelový orel, symbol jejich nově založené firmy Harley-Davidson (H-D), mohl hrdě vzlétnout. 

Bezstarostná jízda

S trochou nadsázky lze říct, že jejich společnost v následujících desetiletích přežila vše: velkou hospodářskou krizi, období špatné kontroly kvality, finanční propad i konkurenci levnějších a zpočátku dynamičtějších japonských výrobců. Stačila si však přitom připsat hned několik legendárních kousků. Jeden takový vznikl roku 1952 pod označením Hydra Glide: na jeho slávě se pak velkou měrou podílel i film Divoch s Marlonem Brandem v hlavní roli, v němž se záporný hrdina proháněl právě na této „těžké mašině“. V 60. letech se harleye staly doslova reklamou na svobodu, poté co se objevily v kultovním snímku Easy Rider (Bezstarostná jízda). Model FLH Electra Glide (1965) dodnes tvoří zlatý standard amerických motorkářů.  

Ačkoliv firma prošla mnohými krizemi a její motorky byly svého času spojovány s temným podsvětím, nakonec si dokázala místo na trhu udržet. Stále platí, že pro většinu lidí je jakýkoliv „svalnatý“ motocykl prostě „hárlej“ a stejně tak slavná značka evokuje představu chopperu – v obou kategoriích má přitom H-D na všech kontinentech už dlouho silnou konkurenci. Každoročně pak vyjede na silnice na 300 tisíc nových modelů, jejichž základní pořizovací cena se pohybuje v přepočtu kolem čtvrt milionu korun. (foto: Unsplash, CC0)

Zajímavosti

Soukromé civilní lodě pomohly evakuovat britské a francouzské vojáky z obleženého přístavu. Malba britského malíře Charlese Cundalla.

Válka

Kometa 2I/Borisov byla první kometou přilétající z mezihvězdného prostoru, jakou astronomové zaznamenali při průletu Sluneční soustavou v roce 2019. Dalším podobným objektem byla `Oumuamua, u které ale panují dohady, zda šlo skutečně o kometu nebo o planetku.

Vesmír

Nejstarší 3D mapa podle archeologů zřejmě znázorňuje území v západní Francii.

Věda
Zajímavosti
Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907