Život na Zemi možná nevznikl v hlubinách oceánu, ale v mělkých jezírcích

16.04.2019 - Stanislav Mihulka

První organismy mohly vzniknout u hydrotermálních průduchů na dně oceánu. Nebo to bylo v brouzdalištích u pobřeží?

<p>Objevil se život v mělkých vodách?</p>

Objevil se život v mělkých vodách?

Podle toho, co zatím víme, život nejspíš vznikl na Zemi a to hodně dávno. Jak to ale přesně probíhalo a v jakém prostředí k tomu vlastně došlo, to je zatím předmětem odborných dohadů a hypotéz. V dnešní době převládá názor, že se život objevil v mořských hlubinách u hydrotermálních průduchů, které chrlí velmi horkou vodu bohatou na minerální látky.

Podle nové studie amerických odborníků ale v hlubinách pradávného oceánu pravděpodobně nebyl dostatek dusíku. Tento prvek je přitom nepostradatelný pro tvorbu i těch nejjednodušších struktur organismů. Přítomnost dusíku je ve skutečnosti často považovaná za klíčovou pro přechod z neživé polévky chemických sloučenin k prvním živým organismům. Týká se to hlavně oxidů dusíku, které přitom podle badatelů svým působením rozkládá ultrafialové záření na povrchu a rozpuštěné železo v hlubinách.

TIP: Kde vznikl život? Nadějné by mohly být krátery po kometách!

Proto vědci navrhují, že život mohl vzniknout v malých jezírcích u pobřeží oceánu. V takových jezírcích, hloubky asi tak do jednoho metru a velikosti pár desítek nebo set čtverečních metrů, se mohlo hromadit množství oxidů dusíku, které zase umožnily vznik prvních organismů. Vznik života je ale zatím stále otevřenou otázkou a vědci na tom intenzivně pracují dál.

MIT News