Zkamenělá procházka: V Saúdské Arábii objevili lidské stopy staré 120 tisíc let

Lidské stopy ze břehu dávného jezera v Saúdské Arábii jsou nejstarší, jaké známe mimo Afriku

22.09.2020 - Stanislav Mihulka

Zhruba před 120 tisíci let se v dnešní Saúdské Arábii pohybovala malá tlupa lidí Homo sapiens. Zdrželi se na břehu mělkého jezera, které tehdy hojně navštěvovali také velbloudi, buvoli a sloni. Lidé si tam možná zalovili či nasbírali nějaké jídlo, ale nejspíš se nezdrželi dlouho a pokračovali ve své pouti. Tuto dávnou scénu rekonstruoval tým odborníků, které vedl Mathew Stewartz německého institutu Max Planck Institute for Chemical Ecology.

Vedci vycházeli z objevu dávných stop na břehu dnes již zmizelého jezera v Saúdské Arábii, kterému přezdívají Alathar. Dnes nám to přijde téměř neuvěřitelné, ale v období minulého interglaciálu, teplého období mezi dobami ledovými, byl Arabský poloostrov mnohem vlhčí a mnohem zelenější než dnes.

TIP: Vědci na kanadském pobřeží objevili lidské stopy staré 13 tisíc let

Na zmíněném místě se nacházejí stovky zkamenělých stop. Sedm z nich vědci určili jako spolehlivě lidské. Vzhledem k jejich velikosti, tvaru a orientaci odhadují, že tam tehdy své otisky v blátě zanechali dva až tři lidé, kteří šli společně. Zároveň se tam nenašly žádné kamenné nástroje, což svědčí o tom, že tam lidé tehdy jen procházeli. Díky důmyslnému datování stop pomocí metody zvané opticky stimulovaná luminiscence víme, že jde o nejstarší stopy našeho druhu objevené mimo Afriku.