Zklamání na Marsu: Pruhy na dunách zřejmě nepocházejí od tekoucí vody

23.11.2017 - Stanislav Mihulka

V roce 2015 měli všichni radost, že na Marsu jsou stopy tekoucí vody. Nyní se zdá, že šlo o radost předčasnou

Pruhy na dunách Marsu - Slibné stopy vody zřejmě nejsou, co jsme mysleli

Na některých místech Marsu jsou patrné pozoruhodné tmavé pruhy. Tyto pruhy se v roce 2015 dostaly do světových médií, když je odborníci prohlásili za přesvědčivé stopy působení tekoucí vody na Marsu. Colin Dundas z centra Astrogeology Science Center v arizonském Flagstaffu a jeho spolupracovníci ale v těchto dnech publikovali výzkum, podle něhož tmavé pruhy na Marsu vlastně žádnými stopami tekoucí vody nejsou.

Nikoliv tekoucí voda, ale vyprahlý svět

Podle nich nejde o důkaz vody na rudé planetě, ale naopak o potvrzení toho, že jde o vyprahlý a suchý svět. Na vzniku těchto pruhů se totiž nejspíš podílejí především pohyby zrn písku a prachu na povrchu planety.

TIP: Zvláštní zvlněnou krajinu Marsu možná vytvářel levitující písek

Vědce dovedly k tomuto závěru analýzy snímků sondy NASA Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), která z oběžné dráhy snímkuje povrch Marsu. Ukázalo se, že tmavé pruhy existují jen na svazích s extrémním sklonem, kde se písek a prach může dát snadno do pohybu.

IFL Science, Nature Geoscience