Zmrzlé překvapení: Tibetský ledovec ukrýval spoustu doposud neznámých virů

23.01.2020 - Stanislav Mihulka

Technicky komplikovaný průzkum dávného ledu z Tibetu přinesl celou řadu nových skupin virů

<p>Ledovec v Tibetu</p>

Ledovec v Tibetu

Vědci rádi zkoumají ledovcová jádra – vyvrtané kusy ledu z hloubky ledovce, které představují zmrzlou „časovou schránku“ z dávných dob. Z těchto jader je možné vyčíst, jaké dříve panovalo na Zemi klima, jaké chemické látky se tehdy vyskytovaly v prostředí, a také to, jaké v té době žily organismy. Získat z ledovcových jader údaje o mikrobech je ale velmi komplikované, protože jich v ledu bývá velmi málo a zároveň může snadno dojít ke kontaminaci vzorku.

Mezinárodní tým vědců nedávno zpracoval dvě ledovcová jádra, která pocházejí z ledovce na severozápadě Tibetské náhorní plošiny v Číně. Jeden vzorek ledu byl starý asi 520 let a druhý vzorek přibližně 15 tisíc let. Badatelé přitom pro tento výzkum vyvinuli nové postupy pro ultračistou izolaci a zpracování ledu, aby nedošlo k jeho kontaminaci dnešními mikroby.

TIP: Nesmrtelní mikrobi ze Sibiře: Jak velkou hrozbu představují tisíce let zmražené viry?

Jejich úsilí vedlo k vystopování celkem 33 různých skupin virů, které se skrývaly v tibetském ledu. Celých 28 z nich přitom bylo pro vědu doposud neznámých. Jak se ukazuje, zatím jsme ještě rozhodně neodkryli celou diverzitu virů na Zemi. Objevené viry podle všeho nejsou pro lidi nebezpečné, protože naprostá většina z nich zřejmě infikuje různé typy bakterií.