Zrodila se Sluneční soustava z pozůstatků po výbuchu supernovy?

28.01.2021 - Michal Švanda

Výbuchy supernov patří mezi nejpůsobivější události v kosmu. Mohla podobná událost stát také u zrodu naší Sluneční soustavy?

<p>Slunce se zrodilo po gravitačním kolapsu molekulárního oblaku. Kolem něj se pak utvořil protoplanetární disk, v němž nakonec vznikly planety. Přispět mohla také exploze supernovy.</p>

Zformování Sluneční soustavy přímo z pozůstatků supernovy není dost dobře možné. Ejekta směřující od hvězdného výbuchu jsou velmi horká a dosahují vysokých rychlostí, což prakticky vylučuje jejich kondenzaci do gravitačně vázaného útvaru. Vzájemné rychlosti částic v horkém plynu jsou příliš velké a náhodně vzniklé gravitační zhustky se okamžitě rozdrobí do okolí. Hvězdy se utvářejí výhradně z velmi chladného molekulového plynu.

TIP: Co zbude po hvězdných explozích: Bílí trpaslíci, neutronové hvězdy či planetární mlhoviny