Ztracené fotografie odhalily nejstarší případ cílené mumifikace v Evropě

07.03.2022 - Stanislav Mihulka

Objev dávno ztracených fotografií naznačuje, že Evropané mumifikovali své mrtvé mnohem dříve, než jsme si mysleli

<p>Lidé z mezolitu, pohřbení před 8 tisíci let v Portugalsku, nesou stopy záměrné mumifikace</p>

Mezinárodní archeologický tým si nedávno připsal zajímavý objev. Vědcům se podařilo narazit na dávno ztracené filmy s fotografiemi, které dost možná změní náš pohled na počátky mumifikace v Evropě a zřejmě i na celém světě. Snímky zachycují nálezy v údolí Sado v Portugalsku, kde byly počátkem šedesátých let objeveny pozůstatky lidí z období mezolitu, kteří žili asi před 8 tisíci lety.

Tehdejší archeologové neodvedli moc dobrou práci, nálezy rozebrali a převezli do portugalského Národního archeologického muzea, společně s pár náčrtky a nekvalitními fotografiemi. Pohřby byly považovány za vcelku standardní a nikdo se jimi dál nijak podrobněji nezabýval. Vše ale změnily filmy z jedné pozůstalosti.

Svědectví z pozůstalosti

V osobních věcech zesnulého portugalského archeologa Manuela Farinhy dos Santose byly objeveny tři filmy se snímky z uvedených vykopávek. Dotyčný archeolog se sice osobně těchto vykopávek neúčastnil, pracoval ale pro stejné muzeum a filmy řízením osudu nakonec skončily u něj.

Rekonstrukce rozložení hrobů na základě nové fotografické dokumentace. (foto: Peyroteo-StjernaCC0)

Tyto snímky jsou výjimečně kvalitní. Archeoložka Rita Peyroteo-Stjerna ze švédské Univerzity v Uppsale a její tým fotografie využili v detailní archeothanatologické analýze (thanatologie - vědecká disciplína, zabývající se smrtí) a multidisciplinárním výzkumu ostatků z údolí Sado. Z jejich výsledků vyplynulo, že lidé pohřbení v údolí Sado byli nejspíš záměrně mumifikováni.

TIP: Jaké bylo poslední jídlo slavné mumie Tollundského muže z rašeliniště?

Pokud má tým švédské archeoložky pravdu, jde o první doložený případ mumifikace v Evropě v období mezolitu. Rovněž to může být úplně nejstarší známá mumifikace na světě. Dosavadní rekord nejstarší cílené mumifikace náleží mumii z Cinchorro v chilské poušti Atacama, která byla pohřbena asi před 7 tisíci lety. Mnohem známější egyptské mumie jsou proti nim mladé – stáří těch úplně prvních vědci stanovili na 5 600 let.