Zvláštnosti Titanu: NASA objevila oblak, který by neměl existovat

Saturnův měsíc Titan je podivný zmrzlý svět, kterému stále příliš nerozumíme. Nová zjištění vědcům opět zamotávají hlavu

27.09.2016 - Stanislav Mihulka

Odborníci NASA objevili v atmosféře Titanu ledový oblak, jehož existence se vzpírá našim znalostem. Použili k tomu snímky ze zařízení CIRS (Composite InfraRed Spectrometer) sondy Cassini. Oblak se nachází vysoko, ve stratosféře Titanu a je tvořený zajímavou sloučeninou dikyanoacetylenem (C4N2).

Není to vlastně poprvé. Velmi podobný ledový oblak objevila už před desítkami let sonda Voyager 1 svým infračerveným zařízením. Jenže jak tehdy, tak i dnes představuje oblak dikyanoacetylenu velkou záhadu.

Nepravděpodobný oblak dikyanoacetylenu

V atmosféře Titanu by totiž takové oblaky vůbec neměly existovat. Jde o to, že v atmosféře Titanu není ani 1 procento z množství dikyanoacetylenu, jaké je podle našich vědomostí nutné ke kondenzaci takového oblaku.

Jak prohlásila Carrie Anderson z týmu spektrometru CIRS, nově objevený oblak dikyanoacetylenu jde proti všemu, co víme o tvorbě mraků v atmosféře Titanu.

U starých dat sondy Voyager 1 jsme si mohli myslet, že jde o chybu. V atmosféře Titanu teoreticky mohlo být mnohem více dikyanoacetylenu. Jenže ani mnohem modernější spektrometr CIRS sondy Cassini na Titanu neobjevil potřebné množství této sloučeniny.

TIP: V čem se Titan podobá Zemi?

Jak je to tedy možné? Podle vědců by vysvětlení mohlo spočívat v tom, že v atmosféře Titanu se na chemických reakcích podílejí i zmrzlé sloučeniny. Říkají tomu chemie pevných látek. Něco podobného se možná odehrává i na Zemi, vysoko nad zemskými póly.

NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute