Za posledních 60 let se významně snížil obsah kyslíku v oceánech. Dramaticky se šíří i „mrtvé zóny“, tedy velké oblasti, kde není prakticky žádný kyslík.
Mezinárodní svaz ochrany přírody IUCN v těchto dnech zveřejnil zprávu o stavu kyslíku v oceánech. A není to příliš radostné čtení. Podle všeho v posledních desetiletích dochází k citelnému poklesu obsahu kyslíku v oceánech a moře se na mnoha místech planety doslova „dusí“. Příčinou je dílem globální oteplování a dílem dramatické znečišťování moří.
Ze zprávy IUCN vyplývá, že mezi lety 1960 a 2010 světové oceány ztratily asi 2 procenta kyslíku obsaženého v mořské vodě. Další velmi špatnou zprávou je, že se v oceánech dramaticky šíří „mrtvé zóny“, tedy velké oblasti, kde není prakticky žádný kyslík. Před rokem 1960 jsme takových oblastí znali 45, dnes jich je kolem 700.
TIP: Kdy se začneme dusit: Může se stát, že nám jednoho dne dojde kyslík?
Nedostatek kyslíku velmi postihuje mořský život, v neposlední řadě ryby a paryby. Na obsah kyslíku jsou citlivé především velké druhy, které mají značnou spotřebu energie, jako například tuňáci, plachetníci nebo žraloci. Prostředí s nižším obsahem kyslíku naopak preferují některé medúzy nebo chobotnice. Úbytek kyslíku každopádně zasahuje potravní řetězce v oceánech a může mít zničující dopad na rybolov i život lidí závislých na produkci moře.
ZajímavostiSvoboda z oceli a kůže
Společnost: Harley-Davidson
Založena: 1903, USA, Milwaukee
Ikony: modely JH „Two-Cam“ (1928), Hydra-Glide (1952), Electra Glide (1965), FX Super Glide (1971)Motorky Harley-Davidson, které dnes více než co jiného představují synonymum svobodného životního stylu, vznikly vlastně opravdu pro zábavu. Jejich „otcové“ – ve skutečnosti dvacetiletí mladíci a potomci anglických emigrantů Arthur Davidson a William Harley – si prostě chtěli urychlit časté cesty k jezeru. A tak je napadlo přišroubovat k obyčejnému jízdnímu kolu benzinový motor. Svou myšlenku ovšem dále rozpracovávali a již v roce 1903 spatřil světlo světa jejich „stroj číslo jedna“. Dokázal vyvinout rychlost až 60 km/h a jezdil i do kopce. Podnikaví mladíci motorku prodávali za 200 dolarů (asi 112 tisíc korun v dnešních cenách) a zakázky se jen hrnuly. Není divu – ceny automobilů se tehdy pohybovaly v řádech tisíců dolarů. Ocelový orel, symbol jejich nově založené firmy Harley-Davidson (H-D), mohl hrdě vzlétnout.
Bezstarostná jízda
S trochou nadsázky lze říct, že jejich společnost v následujících desetiletích přežila vše: velkou hospodářskou krizi, období špatné kontroly kvality, finanční propad i konkurenci levnějších a zpočátku dynamičtějších japonských výrobců. Stačila si však přitom připsat hned několik legendárních kousků. Jeden takový vznikl roku 1952 pod označením Hydra Glide: na jeho slávě se pak velkou měrou podílel i film Divoch s Marlonem Brandem v hlavní roli, v němž se záporný hrdina proháněl právě na této „těžké mašině“. V 60. letech se harleye staly doslova reklamou na svobodu, poté co se objevily v kultovním snímku Easy Rider (Bezstarostná jízda). Model FLH Electra Glide (1965) dodnes tvoří zlatý standard amerických motorkářů.
Ačkoliv firma prošla mnohými krizemi a její motorky byly svého času spojovány s temným podsvětím, nakonec si dokázala místo na trhu udržet. Stále platí, že pro většinu lidí je jakýkoliv „svalnatý“ motocykl prostě „hárlej“ a stejně tak slavná značka evokuje představu chopperu – v obou kategoriích má přitom H-D na všech kontinentech už dlouho silnou konkurenci. Každoročně pak vyjede na silnice na 300 tisíc nových modelů, jejichž základní pořizovací cena se pohybuje v přepočtu kolem čtvrt milionu korun. (foto: Unsplash, CC0)