Amatérský astronom zachytil nejnovější zásah Jupiteru

17.09.2021 - Stanislav Mihulka

Brazilský amatérský astronom zachytil nejnovější srážku Jupiteru s malým kosmickým tělesem

<p>José Luis Pereira a jeho úlovek ze 13. září.</p>

José Luis Pereira a jeho úlovek ze 13. září.

Brazilský amatérský astronom José Luis Pereira nedávno pozoroval Jupiter. V noci na pondělí 13. září se stal svědkem záblesku, který doprovázel zánik malého kosmického tělesa v atmosféře plynného obra.

Pereira nesledoval Jupiter náhodou. Stejně jako v mnoha dalších předešlých nocích pořizoval snímky a natáčel videosekvence plynného obra s využitím softwaru DeTeCt, který představuje užitečný nástroj pro detekci zásahů planet a podobných událostí. Navzdory problematickému počasí Pereira natočil celkem 25 videosekvencí Jupiteru.

Nejnovější záblesk na Jupiteru

Amatérský astronom tato videa ještě té noci nahrál do systému DeTeCt. Až v úterý ráno se dozvěděl, že hned na prvním videu zachytil nový zásah Jupiteru kosmickým tělesem. Podle prvních komentářů odborníků šlo v tomto případě o poměrně malý objekt, který se nedostal do hlubších vrstev atmosféry Jupiteru. Nezůstala po něm žádná viditelná stopa.

TIP: Původcem srpnového záblesku na Jupiteru byl kamenoželezný meteoroid

Jupiter obíhá kolem Slunce v blízkosti Hlavního pásu planetek, kde je spousta kosmického materiálu různé velikosti. Kvůli tomu, a také kvůli své mohutné gravitační přitažlivosti, je Jupiter bombardován kosmickým smetím pravidelně. Například v roce 1994 jsme byli svědky spektakulární nebeské show, kdy se s Jupiterem srazily zbytky komety Comet Shoemaker-Levy 9. V tomto případě šlo o mnohem větší tělesa, než v případě Pereirova pozorování, jejichž zásah po sobě zanechal „jizvy“, viditelné celé měsíce.