Americká sonda MRO objevila na Marsu čínského draka

17.04.2020 - Stanislav Mihulka

V klikatých roklích marsovského Valles Marineris se skrývá drak. Vytvaroval ho vítr nebo voda

<p>Drak ve Valles Marineris</p>

Drak ve Valles Marineris

Kamera HiRISE (High Resolution Imagine Science Experiment), která z paluby americké sondy MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) snímá povrch rudé planety, je zřejmě tak trochu nerd se zálibou ve sci-fi a fantasy. Není to tak dávno, co objevila na Marsu logo Hvězdné flotily z příběhů Star Treku.

Nedávno si tato kamera připsala další pozoruhodný objev, když vědci ve snímku složitého systému kaňonů a strmých údolí Valles Marineris, který se rozkládá v oblasti rovníku rudé planety, nalezli draka. Dotyčný snímek vznikl v roce 2007 a jedna jeho část důvěrně připomíná draka v jeho asijské variantě.

Drak v kaňonu

Tvar draka je ve skutečnost tvořený světle hnědým dnem kaňonů a tmavými uloženinami, které jsou neobvykle tvarované v podobě bloků o velikosti 100 až 500 metrů. Podle planetárních vědců v tomto případě působila tvárná deformace, při které nedochází k rozpadu či rozrušení hornin. Na vytvoření „draka“ se podílela síla větru nebo proudící vody.

TIP: Batman na Marsu? Jak vznikají podivné písečné duny na rudé planetě

Kameru HiRISE ovládá tým laboratoře Lunar and Planetary Lab na americké University of Arizona. Jde o nejvýkonnější kameru, kterou jsme kdy vyslali na cizí svět. Dosahuje rozlišení až 30 centimetrů na jeden pixel snímku. HiRISE pracuje od roku 2006 a během této doby vyfotila 2,4 procenta povrchu rudé planety. Mise sondy MRO na oběžné dráze Marsu stále pokračuje a můžeme se tak těšit, jaký pozoruhodný objev si připíše příště.

• Zdroj fotografií: NASA/JPL/UArizona