Sonda MRO objevila na Marsu logo Hvězdné flotily!

Sonda Mars Reconnaissance Orbiter rozšířila svou sbírku snímků povrchu Marsu o další fantastický úlovek

17.06.2019 - Stanislav Mihulka

Kdo by neznal tajemnou marsovskou lidskou tvář? Fanoušci vesmíru si jistě vzpomenou i na snímek levitující lžíce, který na rudé planetě pořídil v roce 2015 rover Curiosity. Zdaleka nejúspěšnějším lovcem je ale v tomto směru sonda Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) - v loňském roce objevila na povrchu Marsu batmanské logo, a také pyramidu v kaňonu Candor Chasma.

Také nejnovější úlovek jde na konto sondy MRO - tentokrát jde o logo Hvězdné flotily ze světa Star Treku. Vzhledem k tomu, že se kolem podobných nálezů okamžitě vyrojí spousta „zaručených“ konspiračních teorií, objevitelé loga očekávají zprávy o Marťanech, kteří jsou ve skutečnosti fanoušci Star Treku.

Logo z lávy

Ve skutečnosti jde pochopitelně o geologický útvar, což ale neznamená, že není zajímavý. Logo Hvězdné flotily se nalézá poblíž dalších podobných úvarů v impaktní pánvi Hellas Planitia. Obrovská pláň o průměru asi 2 200 kilometrů a hloubce až 9 kilometrů se rozkládá na jižní polokouli Marsu. Je to vlastně jeden velký kráter, který asi před 4 miliardami let vyhloubil dopad asteroidu, o průměru asi 200 kilometrů.

Na vzniku loga Hvězdné flotily se zřejmě podílely tři klíčové faktory: písek, láva a vítr. V dávných dobách byl povrch Marsu na řadě míst vulkanicky aktivní. Na místě, kde vznikl dotyčný pozoruhodný útvar, se zřejmě vylila láva a obtekla písečné duny, které vytvaroval vítr podobně, jako známe písečné duny na Zemi. Když láva utuhla, zachovala si tvar písečných dun až dodnes.

TIP: Ježíš z toastu, obličej z Marsu: Švindl jménem pareidolie

Není tajemstvím, že Star Trek hrál významnou roli v životě řady lidí, kteří se zabývají astronomií. Celá řada objektů a útvarů ve Sluneční soustavě nese jména, která pocházejí právě z fiktivního světa Star Treku.