Americká sonda MRO pořídila pěkný snímek nejmladšího kráteru na Marsu

31.01.2019 - Stanislav Mihulka

Mezi červencem a říjnem 2018 vznikl v oblasti jižního pólu Marsu nový kráter

<p>Nový kráter na snímku zařízení HiRISE</p>

Nový kráter na snímku zařízení HiRISE

Na oběžné dráze Marsu působí již téměř 13 let sonda Mars Reconnaissance Orbiter (MRO). Mimo jiné zde sonda pořizuje i úchvatné snímky s mnoha zajímavostmi z povrchu rudé planety. Nedávno nasnímala nejnovější kráter, který vznikl dopadem meteoritu poblíž jižního pólu Marsu.

Dotyčný snímek by pořízen 5. října 2018. Na předešlém snímku stejného místa, který byl pořízený v červenci, tento kráter ještě není. To znamená, že musel vzniknout v době mezi těmito dvěma daty. V té době byla na jižní polokouli zima a meteorit dopadl do oblasti zimní polární čepičky kolem jižního pólu.

Rudá kresba na bílém ledu

Meteorit při nárazu roztavil okolní zmrzlý oxid uhličitý a vodní led. Zároveň vymrštil spoustu rudého písku, čímž vznikla na ledu kolem kráteru pozoruhodná dvojbarevná kresba. Ta se pěkně vyjímá na snímku HiRISE (High-Resolution Imaging Science Experiment), jednoho ze zařízení na palubě sondy MRO.

TIP: Dopady meteoritů na dávném Marsu vyvolaly zběsilá tornáda

Nejnovější kráter Marsu má rozměry zhruba 28 × 23 metrů. Vyhloubil ho dopad malého objektu o maximální velikosti několika metrů. Stanovit přesné rozměry meteoritu z vytvořeného kráteru je přitom dost obtížné. Záleží totiž na hustotě objektu, jeho rychlosti a úhlu dopadu.

• Zdroj fotografií: NASA/JPL/University of Arizona