Argentinský „drak smrti“ je největším pterosaurem Jižní Ameriky

26.05.2022 - Stanislav Mihulka

Thanatosdrakon amaru z konce období křídy měl v dospělosti rozpětí křídel okolo devíti metrů a představoval tak největšího pterosaura Jižní Ameriky

<p><em>Thanatosdrakon amaru</em> v životní velikosti, se svým objevitelem.</p>

Thanatosdrakon amaru v životní velikosti, se svým objevitelem.

Nedávno se usmálo štěstí na paleontology v hornaté argentinské provincii Mendoza. Asi 800 kilometrů od stejnojmenného hlavního města provincie badatelé objevili pozůstatky dvou pterosaurů, z nichž se vyklubal největší druh těchto druhohorních letců v celé Jižní Americe. Vědce potěšilo, že se fosilie jedinců s rozpětím křídel asi 9 a 7 metrů uchovaly ve velmi dobrém stavu. Kosti pterosaurů jsou totiž křehké a obvykle se nalézají rozlámané na kousky.

Paleontolog Leonardo D. Ortiz David z Národní univerzity Cuyo a jeho kolegové pojmenovali nového pterosaura Thanatosdrakon amaru. Rodové jméno pochází z řečtiny a znamená „drak smrti“, zatímco „amaru“ je z místní kečuánštiny, označuje dvojhlavé božstvo Inků a překládá se jako „létající plaz“. Thanatosdrakon žil ke konci období křídy a celých druhohor, asi před 86 miliony let.

Draci Jižní Ameriky

Podle výsledků fylogenetických analýz Thanatosdrakon patřil mezi azhdarchidy, gigantické pterosaury s masivní hlavou. Nalezení jedinci podle všeho zahynuli společně. Není jasné, zda mezi nimi byl nějaký příbuzenský vztah, ale ten menší ještě nedosáhl dospělosti. Thanatosdrakoni žili v krajině s pomalu tekoucími řekami, obývané množstvím dinosaurů a dalších živočichů, včetně notokolosa, jednoho z největších známých sauropodních dinosaurů světa.

TIP: Největším létajícím tvorem Austrálie byl děsivý drak Thapunngaka shawi

Nález thanatosdrakonů je pro odborníky velmi cenný, jak potvrzuje Ortiz David: „Od počátku nás zaujaly především dvě věci. Zaprvé jde o velikost nalezených fosilií a jejich trojrozměrné uspořádání, pro objevy ptakoještěrů nezvyklé příznivé. A zadruhé je to počet nalezených pozůstatků, který rovněž vybočuje z obvyklé situace při objevech pterosaurů. Obzvláště 3D prvky objevených fosilií dělají z nalezených thanatosdrakonů excelentní fosilie pro studium pterosaurů.