Astronomové chtějí prozkoumat mezihvězdný meteorit: Budou se k němu potápět do Tichého oceánu

11.08.2022 - Martin Reichman

V roce 2014 skončil v hlubinách Tichého oceánu meteorit, který zřejmě nepochází ze Sluneční soustavy. Vědci ho nyní chtějí vylovit a prozkoumat

<p>Půlmetrový meteorit CNEOS 2014-01-08 je podle vědců nejstarším známým mezihvězdným návštěvníkem. V roce 2017 astronomové zaznamenali průlet objektu 'Oumuamua a o dva roky později průlet mezihvězdné komety 2I/Borisov</p>

Zálusk na prozkoumání mezihvězdného návštěvníka si dělají vědci z Harvardské univerzity – meteorit označovaný jako CNEOS 2014-01-08 zmizel v hlubinách Tichého oceánu v lednu 2014. Plán badatelů spočívá v průzkumu oceánského dna pomocí obřího magnetu taženého za lodí.

„Nalezení meteoritu CNEOS 2014-01-08 nebo jeho fragmentů by představovalo první kontakt lidstva s materiálem větším než prach, pocházejícího z vnější části Sluneční soustavy,“ tvrdí Amir Siraj, astrofyzik z Harvardské univerzity. O mezihvězdném původu meteoritu je Siraj skálopevně přesvědčený.

Mezihvězdný návštěvník

Přibližně půl metru velký meteorit se podle pozorování pohyboval rychlostí 60 kilometrů za sekundu, což je podle Siraje jasný doklad jeho mezihvězdného původu. Jakýkoli objekt, pohybující se v blízkosti Země rychleji než asi 42 kilometrů za sekundu, se podle astrofyzika nachází na neohraničené, hyperbolické únikové trajektorii vzhledem ke Slunci. Znamená to, že meteorit musel přiletět z mezihvězdného prostoru.

Průzkum Tichého oceánu vědci plánují asi 300 km severně od ostrova Manus v Bismarckově moři. Místo dopadu vědcům potvrdilo i americké Ministerstvo obrany. Fakt, že meteorit přežil průlet atmosférou Země, svědčí podle Siraje o jeho vysoké pevnosti. Je tak podle něj pravděpodobné, že meteorit bude feromagnetický

TIP: Najděte si svůj vesmírný kámen: Jak se pozná meteorit

Plán počítá s průzkumem oblasti po dobu 10 dnů, přičemž náklady na záchrannou expedici vědci vyčíslili na 1,6 milionu dolarů (v přepočtu zhruba 37 milionů korun). Třetinu této částky mají vědci k dispozici a věří, že se jim podaří sehnat i zbývající část. Poukazují přitom na relativní láci celého podniku – jde podle nich o pouhý zlomek ceny vesmírných misí. Průzkum mezihvězdného návštěvníka ve vesmíru by podle jejich propočtů vyšel nejméně na tisícinásobek.