Astronomové našli první exoplanetu, která zaručeně nemá atmosféru

Spálená superzemě LHS 3844b přišla o veškerou atmosféru. Jedná se tak o první známou exoplanetu zcela bez atmosféry

21.08.2019 - Stanislav Mihulka

Lovci exoplanet našli spoustu cizích planet. Často jde o z našeho pohledu extrémní světy, jaké nemají obdobu ve Sluneční soustavě. Řada těchto světů obíhá v těsné blízkosti červené trpaslíky, což bývají sice malé a slabě zářící, zároveň ale také velmi aktivní hvězdy, které odpalují erupci za erupcí.

Právě chování mateřských hvězd je podle vědců důvodem, proč je pro planety obíhající v blízkosti červených trpaslíků obtížné udržet si atmosféru.

Dokládá to i čerstvý objev Laury Kreidbergové a jejích kolegů z astrofyzikálního ústavu Harvardské a Smithsonovy univerzity. Jako prvním se jim podařilo objevit terestrickou exoplanetu, která je podle všeho prakticky bez atmosféry.

Spálená superzemě

Vědci intenzivně pozorovali exoplanetu LHS 3844b, malou superzemi, která obíhá červeného trpaslíka v souhvězdí Indiána, vzdáleného od nás 48 světelných let. Zjišťovali přitom, jakou má exoplaneta atmosféru. Nejprve se jim podařilo vyloučit hustou atmoféru - tedy přibližně 10× hustší než na Zemi, posléze i atmosféru řídkou. Podle vědců tak jde s velkou pravděpodobností o spálený svět zcela bez atmosféry.

LHS 3844b oběhne svého trpaslíka za 11 hodin a její vzdálenost od hvězdy je asi jen 7 procent vzdálenost Země od Slunce. I když trpaslík září mnohem slaběji než Slunce, dokáže rozpálit přivrácenou stranu planety LHS 3844b na 770 °C, tedy téměř dvojnásobek teploty na povrchu Merkuru.

TIP: Planety červených trpaslíků možná nejsou tak obyvatelné, jak jsme si mysleli

Zda jsou výsledky objevu Laury Kreidbergové použitelné univerzálně, ukáže až čas. Podle vědkyně je třeba dalších pozorování u dalších podobných exoplanet. Více by v tomto směru mohl nabídnout například teleskop Jamese Webba, který má do vesmíru zamířit zhruba za dva roky. Ten by se mohl zaměřit například na atmosféry planet ze systému TRAPPIST-1.

ESO/L. Calçada