Astronomové objevili nejbližší a zároveň nejtěsnější pár superhmotných černých děr

03.12.2021 - Stanislav Mihulka

Astronomové nalezli nejbližší dvojici supermasivních černých děr. Nacházejí se 89 milionů světelných let od nás a v budoucnosti je čeká nevyhnutelná srážka

<p>Detailní a širokoúhlý pohled na galaxii NGC 7727 ukrývající nejbližší pár superhmotných černých děr. Snímek vlevo byl pořízen přístrojem MUSE a dalekohledem ESO/VLT, snímek vpravo získal dalekohled VST (VLT Survey Telescope).</p>

V centru prakticky každé galaxie se ukrývá supermasivní černá díra a ani naše domovská galaxie – Mléčná dráha není v tomto směru výjimkou. Existují ale i galaxie, které hostí hned dvojici supermasivních černých děr. Obvykle k tomu dochází po splynutí dvou galaxií. Tým astronomů využil teleskopy soustavy Very Large Telescope (VLT) Evropské jižní observatoře v Chile a objevil nejbližší takovou dvojici.

Jde o supermasivní černé díry v srdci galaxie NGC 7727 v souhvězdí Vodnáře, která je od nás vzdálená asi 89 milionů světelných let. Badatelé zjistili, že dvojici tvoří dvě nestejně veliké supermasivní černé díry. Hmotnější z nich odpovídá asi 154 milionům Sluncí, zatímco menší asi 6,3 milionům Sluncí. Podezření, že se v galaxii NGC 7727 nachází dvojice supermasivních černých děr, měli vědci již delší dobu, teprve nyní se ale jejich podezření podařilo potvrdit.

Nejtěsnější dvojice

Z pozemského pohledu jde o dalece nejbližší dvojici supermasivních černých děr tohoto typu – další takovou dvojici od nás dělí přibližně pětkrát větší vzdálenost (490 milionů světelných let). Zároveň jde o nejtěsnější dvojici supermasivních černých děr, jakou známe. Dělí je pouhých 1 600 světelných let. Podle vědců je zřejmé, že obě supermasivní černé díry se nacházejí na kolizním kurzu a v budoucnosti je čeká srážka a splynutí do jediné obří supermasivní černé díry.

TIP: Astronomové objevili dvojici titánských černých děr na kolizním kurzu

Jde zároveň o první případ, kdy se astronomům povedlo určit hmotnost dvojice supermasivních černých děr s využitím jejich gravitačního působení na okolní hvězdy. Dosáhli toho díky zařízení MUSE (Multi-Unit Spectroscopic Explorer), které pracuje na soustavě teleskopů VLT, a také díky relativně malé vzdálenosti od Země.