Astronomové objevili rekordně rychlý binární systém

13.06.2018 - Martin Reichman

<p>Oba objekty od sebe dělí okolo 300 tisíc kilometrů, tedy méně, než kolik činí vzdálenost Země k Měsíci.</p>

Binární, tedy dvojhvězdné systémy jsou ve vesmíru velmi běžné. Vědci odhadují, že až 70 % stálic tvoří dvojhvězdné a vícenásobné systémy. Binární systém objevený v roce 2006 je přesto výjimečný – jedná se totiž o nejrychlejší rentgenový pulzarový binární systém, jaký byl kdy pozorován. Zmíněný binární systém tvoří pulzar – rychle se otáčející neutronová hvězda, a bílý trpaslík chudý na vodík.

Pro pulzary je typická velmi rychlá rotace a pulzy v oblasti rádiového či rentgenového záření. Platí to i pro pulzar s označením J17062, který se kolem své osy otáčí rychlostí 9 800 otáček za minutu. Rychlost otáčení vědci odvodili z rychlosti rentgenových záblesků – přístroj NICER (Neutron star Interior Composition Explorer), instalovaný vloni v létě na Mezinárodní vesmírnou stanici odhalil, že pulzar vyprodukuje 163 záblesků za sekundu.

TIP: Jaké druhy pulzarů známe? Jaká je jejich podstata?

Rychlost pulzaru ale není jedinou zajímavostí tohoto hvězdného systému. Mnohem zajímavější je orbitální perioda obou těles binárního systému. Pozorování přístroje NICER odhalila, že jeden rok na obou objektech trvá pouhých 38 minut

Přestože charakteristika tohoto hvězdného systému představuje z pozemského hlediska opravdový extrém, na vesmírné poměry jde ještě o relativně přijatelné tempo. Například oběžná doba dvojice bílých trpaslíků systému HM Cancri v souhvězdí Raka činí pouhých 5,4 minut. Hvězda VFTS 102, nacházející se v centru mlhoviny Tarantule, zase rotuje rychlostí okolo 600 kilometrů za sekundu.