Astronomové poprvé vystopovali obrysy hvězdy rozervané černou dírou

Pozorování události, při níž došlo k roztrhání hvězdy supermasivní černou dírou potvrdilo, že scénáře označované jako ‚špagetifikace‘ hvězd jsou skutečností.

30.04.2021 - Stanislav Mihulka

Většina hvězd ve vesmíru umírá „přirozenou smrtí“. Spotřebují hvězdné palivo a podle své velikosti vychladnou, nafouknou se anebo divoce explodují. Najdou se ale i výjimky. V centrální části galaxií se nacházejí supermasivní černé díry, které mohou hvězdu zlikvidovat i jinak – podstatně drastičtějším způsobem.

Pokud se neopatrná hvězda dostane příliš blízko supermasivní černé díře, extrémní gravitace může hvězdu roztrhat a vtáhnout do singularity. Oficiálně se tomu říká událost slapového narušení(TDE, podle anglického Tidal Disruption Event), astronomové tyto situace označují jako ‚špagetifikace‘ hvězdy.

Pozorování špagetifikované hvězdy

Odborníci už delší dobu detekují výtrysky záření z oblasti supermasivních černých děr. Podle všeho jde o projevy špagetifikace hvězd, které jsou požírány singularitou. Donedávna se ale nepodařilo pozorovat vlastní „siluety“ materiálu hvězd, který putuje do nitra supermasivní černé díry.

TIP: Zažívací potíže ve vesmíru: Přejídání škodí i supermasivním černým dírám

Změnil to tým, který vedl Giacomo Cannizzaro z institutu SRON Netherlands Institute for Space Research a Radboud University. Vědci analyzovali spektrum záření události slapového narušení s označením AT 2019dsg. Podařilo se jim detekovat specifické absorpční čáry tohoto spektra, když detailně zkoumali záření z oblasti jednoho z pólů černé díry. Tyto rysy spektra záření odpovídají tomu, že kolem dotyčné černé díry je vícekrát kolem dokola namotán materiál čerstvě roztržené hvězdy. Je to tedy pořádně dlouhá špageta.