Astronomové pořídili první snímek multiplanetárního systému u hvězdy podobné Slunci

28.07.2020 - Martin Reichman

Astronomové Evropské jižní observatoře pořídili vůbec první snímek mladé hvězdy slunečního typu, kterou doprovází dvojice obřích planet.

<p>Snímek zachycuje hvězdu <strong>TYC 8998-760-1</strong>, kterou doprovází dvojice obřích exoplanet. Planety jsou patrné na snímku jako jasné body (označeny šipkami) – uprostřed <strong>TYC 8998-760-1b</strong>, vpravo dole <strong>TYC 8998-760-1c</strong>. Další jasné body jsou hvězdy v pozadí.</p>

Snímek zachycuje hvězdu TYC 8998-760-1, kterou doprovází dvojice obřích exoplanet. Planety jsou patrné na snímku jako jasné body (označeny šipkami) – uprostřed TYC 8998-760-1b, vpravo dole TYC 8998-760-1c. Další jasné body jsou hvězdy v pozadí.

Záběry systémů s větším počtem extrasolárních planet jsou dosud ojedinělé a zaznamenat přímo více než jednu exoplanetu obíhající kolem hvězdy podobné Slunci se astronomům zatím nedařilo vůbec. Taková pozorování však mohou vědcům pomoci pochopit, jak se formovaly a vyvíjely planety ve Sluneční soustavě.

Jak vypadala mladá Sluneční soustava?

Před několika týdny astronomové zveřejnili působivý záběr pořízený teleskopem VLT (Very Large Telescope), který zachycuje rodící se planetární systém u mladé hvězdy AB Aurigae. Pomocí stejného dalekohledu i přístroje vznikl i první snímek soustavy kolem hvězdy podobné Slunci, nesoucí označení TYC 8998-760-1, která se nachází asi 300 světelných let od Slunce. „Toto pozorování je momentkou ze systému, který se velmi podobá naší Sluneční soustavě v rané fázi vývoje,“ popsal úlovek Alexander Bohn, vedoucí výzkumu z nizozemské Leiden University.

Přestože astronomové nepřímými metodami objevili tisíce planet v naší Galaxii, pouze malá část z nich byla zobrazena přímo. Přímá pozorování jsou velmi důležitá při hledání prostředí, které by mohlo být vhodné pro život. Zobrazení více exoplanet obíhajících kolem jedné hvězdy je však ještě vzácnější. Dosud byly takto zachyceny pouze dva systémy, oba kolem hvězd výrazně se lišících od Slunce. Tento nový snímek získaný pomocí dalekohledu ESO/VLT je prvním přímým zobrazením více než jedné extrasolární planety u hvězdy podobné Slunci.

TIP: Bude to holka, nebo kluk? Astronomové objevili známky rodící se planety

Jedna z obřích plynných planet obíhá kolem své mateřské hvězdy 160× a druhá asi 320× dále než Země kolem Slunce. Jsou tedy od své hvězdy mnohem více vzdálené, než Jupiter a Saturn, plynní obři naší Sluneční soustavy. Členové výzkumného týmu rovněž přišli na to, že obě exoplanety jsou mnohem hmotnější, než jejich protějšky ve Sluneční soustavě – bližší planeta je 14×t hmotnější než Jupiter a vzdálenější 6×.

Hvězda TYC 8998-760-1 je stará pouze 17 milionů let a podle autorů je „velmi mladou verzí Slunce“. Na obloze se nachází v jižním souhvězdí Mouchy.

• Zdroj fotografií: ESO/Bohn