Astronomové potvrzují: Střet galaxií může umrtvit tvorbu nových hvězd

02.09.2022 - Stanislav Mihulka

Galaxie SDSS J1448+1010 přišla o značnou část chladného „hvězdotvorného“ plynu. Důvodem bylo její splynutí s jinou galaxií

<p>Nedávno umrtvená galaxie SDSS J1448+1010. <em>(foto: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), S.Dagnello (NRAO/AUI/NSF), CC0)</em></p>

Nedávno umrtvená galaxie SDSS J1448+1010. (foto: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), S.Dagnello (NRAO/AUI/NSF), CC0)

Galaxie se pohybují vesmírem a občas se stává, že se na své pouti setkají s jinou galaxií. Někdy dojde k jejich vzájemnému splynutí, jindy spolu gravitačně dočasně zápolí. Výsledkem gravitační přetahované bývají takzvané slapové ohony, obrovské proudy kosmického plynu, prachu a hvězd, vytržené slapovými silami z galaxií do okolního vesmírného prostoru.

Americký astronom Justin Spilker z Texaské A&M univerzity a jeho tým pozorovali masivní galaxii SDSS J1448+1010 s využitím soustavy radioteleskopů ALMA, a také Hubbleova vesmírného dalekohledu. Galaxie, která je stará asi 7 miliard let, je zaujala tím, že v ní relativně nedávno, asi před 70 miliony let, ustala tvorba nových hvězd.

Vyhaslá galaxie

Astronomická pozorování odhalila, že se od galaxie, která v minulosti splynula s jinou galaxií, táhne obrovský slapový ohon. Jeho hmota odpovídá asi 10 miliardám Sluncí. Ukázalo se, že tento ohon obsahuje asi polovinu veškerého chladného plynu obou splynulých galaxií, z něhož by mohly vznikat nové hvězdy.

Jak se zdá, v případě galaxie SDSS J1448+1010 vedlo k umrtvení tvorby hvězd právě to, že splynula s jinou galaxií. Pro odborníky to bylo velkým překvapením. Obvykle si ukončení tvorby nových hvězd v galaxii představujeme tak, že je chladný plyn postupně spotřebováván na nové hvězdy a v určitou chvíli prostě dojde. Další možností odčerpání chladného plynu jsou rychlé a intenzivní procesy, jako třeba exploze většího počtu supernov.

TIP: Astronomové vystopovali nejstarší srážku galaxií ve vesmíru

Teď se zdá, že o „hvězdotvorný“ plyn může galaxii připravit i srážka s jinou galaxií. Tento objev poodhaluje stále ještě ne zcela jasné procesy růstu a zániku galaxií. Astronomové zase o něco více rozumějí evoluci galaxií. Háček je v tom, že jde o pozorování jediné galaxie, takže není jasné, jak časté podobné „galaktické“ události mohou být. Pro vědce je teď novou výzvou, aby v okolním vesmíru vystopovali více takových případů.