Astronomové prozkoumali magnetické pole sluneční korony

08.06.2020 - Stanislav Mihulka

Snímky Slunce pořízené za úplných zatmění, posloužily k výzkumu magnetického pole koróny

<p>Sluneční koróna bývá viditelná pouhým okem během úplných zatmění Slunce.</p>

Sluneční koróna bývá viditelná pouhým okem během úplných zatmění Slunce.

Sluneční koróna je sice velice řídká, ale zároveň žhne ohromujícími teplotami, které se pohybují mezi 1 a 6 miliony kelvinů. Zatím není jasné, co tyto velmi vysoké teploty vyvolává. Koróna září asi jako Měsíc v úplňku, ale vzhledem k záření samotného Slunce není za normálních okolností lidským okem viditelná. Příležitost k pozorování koróny se naskytne jen když dojde k úplnému zatmění Slunce.

Pozorování za úplných zatmění Slunce využil i Bejnamin Boe se svými kolegy v novém výzkumu. Analyzovali pozorování sluneční koróny, která byla pořízená během 14 úplných zatmění Slunce za posledních dvacet let. Jako první na světě využili takové snímky ke studiu magnetického pole koróny Slunce.

TIP: Sluneční koróna je větší, než se myslelo. Sahá až 8 milionů kilometrů daleko

Vědci zjistili, že magnetické pole je mnohem rozsáhlejší a strukturovanější, než jsme si doposud mysleli. Běžně zasahuje do vzdálenosti větší než 4 průměry Slunce a nikoliv jen 2,5 průměry Slunce, jak se odborníci domnívali. Také se výrazně mění v čase, v průběhu slunečního cyklu. Během období minimální aktivity Slunce je magnetické pole koróny uspořádané mezi póly a rovníkem Slunce. Během maxim sluneční aktivity je toto magnetické pole mnohem méně uspořádané.