Astronomové zkoumají čtveřici gigantických bublin v srdci kupy galaxií

22.12.2021 - Stanislav Mihulka

V centru kupy galaxií RBS 797 se skrývá neobvyklá čtveřice bublin ve žhavém plynu

<p>Kupa galaxií RBS 797 v oblasti viditelného záření.</p>

Kupa galaxií RBS 797 v oblasti viditelného záření.

Kupy galaxií patří k největším strukturám svázaným dohromady gravitací, které ve vesmíru známe. Tvoří je stovky a často i tisíce galaxií, enormní množství horkého mezigalaktického plynu a také „neviditelná“ temná hmota. Přesto stále příliš nerozumíme jejich vzniku a procesům, které v nich probíhají.

Francesco Ubertosi z Boloňské univerzity a jeho kolegové pozorovali pomocí vesmírné rentgenové observatoře Chandra kupu galaxií RBS 797, vzdálenou asi 3,9 miliardy světelných let. V jejím centru vědci objevili dvě dvojice monstrózních bublin ve žhavém plynu.

Čtveřice bublin

Podobné bubliny jsme přitom v kupách galaxií nalezli již dříve a tušíme, že jsou výsledkem aktivity supermasivních černých děr galaxií v dané kupě. V případě kupy RBS 797 se astronomové domnívali, že je tam dvojice bublin. Čtveřice takových bublin je ale velice neobvyklá. Druhá dvojice bublin byla detekována díky detailnímu pozorování observatoře Chadra, které trvalo celkem asi pět dnů pozorovacího času. Původní dvě bubliny byly přitom objeveny po pozorování, které zabralo zhruba 14 hodin.

TIP: Vstupenka do klubu něco stojí: Galaxie v kupách přicházejí o třetinu hmoty

Jak mohla unikátní čtveřice gigantických bublin vzniknout? Podle Ubertosiho a jeho kolegů se jako nejpravděpodobnější vysvětlení jeví, že kupa RBS 797 ve svém centru hostí dvě výkonné supermasivní černé díry, tvořící těsnou dvojici, které vyfoukly dvě dvojice ohromných bublin prakticky současně, alespoň podle astronomického chápání času.

Kupa galaxií RBS 797 v oblasti viditelného (vlevo) a rentgenového (vpravo) záření (foto: NASA, CXC, Univ. of Bologna, F. UbertosiCC BY-SA 4.0)