Bezpilotní raketoplán X-37B je po rekordních 908 dnech zpět na Zemi

18.11.2022 - Stanislav Mihulka

Experimentální raketoplán X-37B poprvé vyletěl na oběžnou dráhu pod velením US Space Force. Je z toho další rekord v délce jeho pobytu na zemské orbitě

<p>Od roku 2010 již raketoplán X-37B urazil více než 1,3 miliardy mil (přes 2 miliardy kilometrů) a na oběžné dráze strávil 3 774 dnů. <em>(foto: Boeing, CC0)</em></p>

Od roku 2010 již raketoplán X-37B urazil více než 1,3 miliardy mil (přes 2 miliardy kilometrů) a na oběžné dráze strávil 3 774 dnů. (foto: Boeing, CC0)

V posledních 12 letech jsme svědky pozoruhodných letů amerického experimentálního bezpilotního raketoplánu Boeing X-37B na zemskou orbitu. Původně patřil americkému letectvu, v současné sobě ho ale provozují vesmírné síly US Space Force. Raketoplán na první pohled připomíná staré dobré pilotované raketoplány Space Shuttle. X-37B je ale bezpilotní, a také zhruba stokrát lehčí než Space Shuttle. Na zemské orbitě tak může zůstávat mnohem delší dobu.

Program již řadu let přitahuje velkou pozornost – na rozdíl od NASA jsou vojenské úřady mnohem tajemnější a informace o přesných cílech projektu nechávají zcela bez odpovědi, případně se omezují jen na obecná tvrzení. Všeobecně se proto předpokládá, že Boeing X-37B má primárně vojenské a špionážní účely.

Šestý rekord v pořadí

V rámci své v pořadí již šesté mise, odstartoval raketoplán X-37B 17. května 2020 z floridské základny US Space Force Cape Canaveral Space Force Station. Během této mise byl poprvé vybaven servisním modulem ve tvaru prstence, který se nacházel v zadní části raketoplánu a poskytoval prostor řadě experimentů.

Raketoplán X-37B po návratu ze své v pořadí již šesté mise. (foto: U.S. Space ForceCC0)

Při pobytu na oběžné dráze raketoplán mimo jiné vypustil nízkorozpočtový 136 kilogramů vážící satelit FalconSat-8. Ten vyvinuli kadeti letecké akademie US Air Force Academy v Colorado Springs ve spolupráci s výzkumnými laboratořemi letectva Air Force Research Laboratory (AFRL). Podle dostupných informací, kterých není mnoho, měl satelit na palubě řadu zajímavých experimentů, včetně nového elektromagnetického pohonu nebo lehkého anténního systému.

TIP: Další mise u konce a opět s rekordem: Utajovaný raketoplán přistál po 780 dnech

Podobně jako v předchozích případech byla i mise OTV-6 rekordní. Raketoplán, který přistál 12. listopadu 2022 v Kennedyho vesmírném středisku na Floridě, strávil tentokrát ve vesmíru 908 dnů. Předchozí zápis byl o 128 dnů kratší. Od roku 2010 již raketoplán X-37B urazil více než 1,3 miliardy mil (přes 2 miliardy kilometrů) a na oběžné dráze strávil 3 774 dnů.