Buldočí dinosaurus z čeledi Abelisauridae byl nelítostným predátorem i lovnou kořistí

Nově objevený šestimetrový dravý dinosaurus z čeledi Abelisauridae byl zřejmě sám kořistí gigantických dinosauřích predátorů severní Afriky

18.06.2022 - Stanislav Mihulka

Zdá se, že dnešní severní Afrika byla v období svrchní křídy velmi nebezpečným místem pro život. Paleontologové zde odhalili několik lokalit, kde před 100 miliony let žilo hned několik různých velikých dravých dinosaurů. Nepochybně terorizovali tehdejší býložravce a nejspíš se napadali i mezi sebou.

Jednou z těchto lokalit je oáza Baharíja v Egyptě, v dnešní době obklopená nekonečnými dunami Sahary. Badatelé zde objevují další a další druhy velkých predátorů. Nejnověji zde tým amerických a egyptských paleontologů objevil masivní obratle, z nichž se pozděj vyklubala fosilie doposud neznámého a stále ještě oficiálně nepojmenovaného teropodního dinosaura z čeledi Abelisauridae.

Abelisaurid z oázy Baharíja

Robustně stavění abelisauridi trochu připomínají Tyrannosaura rexe na steroidech. Abelisaurid z Baharíji měřil na délku pět až šest metrů a byl tedy ve srovnání s T. rexem asi poloviční. Teoreticky se tak mohl sám stávat kořistí legendárního predátora.

Jsme si na 99 procent jistí, že tento abelisaurid, na rozdíl od řady svých příbuzných z jiných období a míst, v Baharíji nebyl na vrcholu potravního řetězce,“ prohlásil jeden z objevitelů Matthew Lamanna, paleontolog z amerického muzea Carnegie Museum of Natural History pro internetový magazín Live Science.

TIP: Drsný svět predátorů: Vědci vytipovali nejnebezpečnější místo v historii Země

Baharíja období svrchní křídy představovala svět příbřežních bažin s porosty typu mangrovů, který přetékal rybami, želvami, hady a také dinosaury. Pokud jde o největší dravce, společně s nově objeveným abelisauridem zde žil jeden z největších dravých dinosaurů Carcharodontosaurus, jehož délka přesahovala 12 metrů, podobně velký Bahariasaurus a rovněž nejdelší známý dinosauří predátor měřící na délku až 16 metrů – populární Spinosaurus.