Černá smrt: Vědci vystopovali původ středověkého moru do Ruska

04.10.2019 - Stanislav Mihulka

Analýzy DNA z hrobů obětí moru prozradily, odkud přišla smrtící pandemie do Evropy

<p>Černá smrt byla nejničivější epidemií, jaká kdy zasáhla Evropu. Zemřelo až 200 milionů lidí.</p>

Ve 14. století propukla děsivá pandemie moru, která podle některých odhadů zabila téměř třetinu Evropanů. Archeologové a biologové už dlouho pátrají po tom, odkud vlastně tato vražedná choroba přišla.

Historické dokumenty uvádějí, že původce moru, bakterie Yersinia pestis, tehdy připlul do Itálie na palubě lodí z Černého moře, plných mrtvých a umírajících námořníků. Následná epidemie zahubila v první polovině 14. století až 200 milionů lidí, tedy zhruba 50 % tehdejší evropské populace.

Vědci nedávno prozkoumali DNA z pozůstatků obětí tohoto moru z několika míst v Anglii, Francii, Německu, Švýcarsku a Rusku. Podařilo se jim rekonstruovat genom morových bakterií u celkem 34 obětí. DNA bakterií pak jasně ukázala, odkud nejspíše středověký mor do Evropy dorazil.

TIP: Černá smrt: Mor poprvé přicestoval do Evropy možná už v době kamenné

Výsledky výzkumu napovídají, že morové bakterie během středověkého moru do Evropy dorazily pouze jednou. Jejich genetická diverzita je totiž velmi nízká. A nejvíce starobylá byla DNA morových bakterií u obětí moru v Rusku. Vše tedy nasvědčuje tomu, že právě z Ruska dorazil středověký mor do Evropy.