Červi proti plastům: Housenky drobného motýla umí trávit plasty

14.07.2020 - Nikol Patíková

Je pravda, že by v boji proti plastům mohl pomoct zavíječ voskový?

Zavíječ voskový je v prvé řadě škůdce, jehož centimetrové larvy pojídají vosk a med v úlech. Že jim chutná i plast, zjistila náhodou vědkyně a včelařka Federica Bertocchini: Vysbírala zmíněné červy ze svého úlu a umístila je do sáčku, skrz který se následně „projedli“ – a stali se tak předmětem zkoumání.

TIP: Průměrný Američan ročně zkonzumuje přes 74 tisíc mikroplastů. Češi jsou na tom podobně

Testy ukázaly, že 100 larev zlikviduje do 12 hodin 92 miligramů polyetylenu, z nějž se vyrábějí i mikrotenové sáčky. Další výzkum odhalil, že plast rozpouštějí enzymy či bakterie v tělech červů. Zda a jak by se ovšem daly využít v boji s plastovým znečištěním, zůstává otázkou pro výzkum. Každý člověk spotřebuje ročně v průměru 200 plastových tašek, které se poté rozkládají až 400 let. Zmíněné zamoření planety tudíž představuje zásadní problém a každý nápad, jak s ním bojovat, je víc než vítaný.