Čína má vlastní plán, jak odvrátit nebezpečnou srážku s planetkou Bennu

14.07.2021 - Stanislav Mihulka

Čína připravuje vlastní záchrannou misi pro případ hrozící srážky některé planetky se Zemí. Využít hodlá celou flotilu svých nosných raket

<p>NASA dříve uváděla, že šance na to, že se planetka Bennu střetne se Zemí je zhruba 8 000: 1. Novější výpočty uvádějí pravděpodobnost 2 700: 1. </p>

Bennu je planetka z takzvané Apollonovy skupiny. Ze Země ji sledujeme s určitými obavami, protože Bennu figuruje na seznamu těles, která by se teoreticky v budoucnu mohla srazit se Zemí. Podle dosavadních výpočtů by k tomu mohlo dojít 25. září 2135, tedy s pravděpodobností 1 : 2 700. Bennu má průměr téměř 500 metrů a váží asi 70 milionů tun. Dopad planetky by uvolnil energii kolem 1 200 megatun TNT, čili jako série velmi silných atomových bomb.

Tato hrozba je jedním z důvodů, proč k Bennu zamířila americká mise OSIRIS-REx. Americká NASA rovněž před časem představila projekt HAMMER (Hypervelocity Asteroid Mitigation Mission for Emergency Response), jehož cílem by bylo odklonit planetku Bennu, případně podobné těleso, z dráhy směřující ke střetu se Zemí. HAMMER je satelit o váze téměř 8 tun, který by se s planetkou srazil a energií nárazu ji odstrčil na mírně odlišnou dráhu.

Čínský plán pro záchranu Země

Americká NASA ale není jediná, kdo se zabývá podobnými scénáři. Nedávno zveřejnila svůj vlastní plán na záchranu Země před planetkou typu Bennu také Čína. Stejně jako americký plán, i ten čínský využívá již existující technologie. Jeho uskutečnění by nebylo jednoduché, ale v zásadě by byl proveditelný již dnes nebo v dohledné budoucnosti.

TIP: Jak velký asteroid by mohl způsobit hromadné vymírání druhů?

Čína plánuje využít systém AKI (Assembled Kinetic Impactor), který stejně jako projekt HAMMER počítá s nárazem do nebezpečné planetky. Na rozdíl od  HAMMERu by v rámci projektu AKI nedocházelo k oddělení sondy od nosné rakety, ale vrchní stupeň nosné rakety by byl součástí impaktoru.

Číňané vyšli z technických parametrů své nosné rakety Dlouhý pochod 5 (Čchang-čeng 5, Long March 5) a spočítali, že by k odchýlení dráhy planetky Bennu o 1,4 průměru Země (8 900 kilometrů), což by mělo stačit na bezpečný průlet kolem Země, bylo nutné úspěšně zasáhnout Bennu 23 impaktory vynesenými raketami Dlouhý pochod 5.