Čína plánuje vybudovat vědeckou základnu u jižního pólu Měsíce

Čína to myslí s Měsícem vážně. Do deseti let tam chtějí mít výzkumnou stanici

29.04.2019 - Stanislav Mihulka

V USA sice plánují návrat na Měsíc, podle všeho si ale budou muset pospíšit. Velké plány s Měsícem mají i v Číně. Podle čínské státní agentury Xinhua Čína hodlá postavit na Měsíci výzkumnou stanici. Chtějí to zvládnout do deseti let. Čínské plány potvrzuje i čínská vesmírná agentura CSNA (China National Space Administration).

Jak je v podobných případech obvyklé, kromě samotného prohlášení není k dispozici příliš mnoho dalších detailů. Čína ale nepochybně dělá pokroky ve svých vesmírných technologiích, i pokud jde o lety na Měsíc. Právě letos čínský lander Čchang-e 4 úspěšně přistál na odvrácené straně Měsíce.

Čína míří na Měsíc

Ještě letos by měla k Měsíci vyrazit další robotická mise Čchang-e 5. Podle dostupných informací by se tato mise měla pokusit o odběr vzorků z povrchu Měsíce a jejich dopravení zpět na Zemi. Čína v současnosti vydává na svůj vesmírný program více prostředků, nežli kterákoliv jiná země, s výjimkou Spojených států.

TIP: Vesmírné ambice: Čína připravuje přistání lidské posádky na Měsíci

Spojené státy mají sice Měsíc v hledáčku, ale jejich vesmírný program není bez problémů. Od vyřazení raketoplánů z provozu si Američané dokonce pronajímají místa na ruských kosmických lodích, které je vozí na palubu Mezinárodní vesmírné stanice. V tomto směru si hodně slibují od kosmických lodí soukromých vesmírných tygrů, jako je třeba SpaceX. Jejich vývoj ale také není úplně bezproblémový, jak ukázala nedávná nehoda lodi Crew Dragon během pozemního testu.

NASA, Tajemství vesmíru