Co dělat se sebevražedným astronautem? NASA radí spoutat a podat sedativa

06.05.2015 - Martin Reichman

Možnost, že by pilot úmyslně havaroval s letadlem plným cestujících, se zdála až do letošního března nepředstavitelná. Přesto se to stalo. Jak by se ale s podobnou situací vypořádala například posádka vesmírné lodi?

Scénáře a manuály NASA občas budí úsměvy, agentura v nich popisuje možné i méně pravděpodobné a někdy až úsměvné situace. Těžko proto překvapí, že existuje i manuál, popisující jak naložit se situací, kdy se jeden z astronautů rozhodne spáchat sebevraždu či usmrtit své kolegy.

Spoutat a podat sedativa

Manuál doporučuje spoutat nezvladatelného kolegu pouty na rukou i na nohou a podat mu sedativa. S útočníkem je také potřeba udržovat verbální kontakt a vysvětlit mu, že omezení jeho pohybu je pro jeho vlastní bezpečnost. Další postup je na rozhodnutí řídícího střediska a liší se v závislosti, zda se jedná o incident na kosmické lodi, nebo na Mezinárodní vesmírné stanici.

Součástí lékárničky na Mezinárodní vesmírné stanici jsou sedativa, léky proti úzkosti, antidepresiva, ale i například antipsychotikum Haloperidol nebo Valium. V případě nutnosti jsou členové posádky oprávněni podat útočníkovi léky násilím.

Zbraně na palubě? Spíše ne

V otázce zbraní na palubách vesmírných lodí i Mezinárodní vesmírné stanice je NASA velmi rezolutní. Míru rizika, vyplývající z přítomnosti zbraní ve vesmíru, považuje za příliš vysokou. Naopak ruští astronauti mají osobní zbraň na seznamu balíčku pro přežití. Nejčastěji uváděnou zbraní je pistole Makarov PM, nebo MP-443. Zbraň ale není určena pro vesmírné použití. Slouží pro případ přistání v odlehlých oblastech širé Rusi. Podle svědectví samotných kosmonautů ale bývá zbraň v posledních letech před misí z balíčku vyřazována.

Manuál je součástí tisícistránkového dokumentu, který detailně popisuje instrukce, pro řešení všech možných situací, které mohou nastat ve vesmíru, včetně například odstranění bolavého zubu. Část věnovaná psychickým obtížím v něm zabírá zhruba pět stran. Podobný manuál má i ruská vesmírná agentura Roskosmos nebo třeba americké námořnictvo. Kromě toho jsou astronauti pobývající ve vesmíru v pravidelném kontaktu s psychology, kteří by možné problémy měli včas rozpoznat.

nbcnews.com