Dalekohled Jamese Webba objevil rekordně vzdálenou galaxii z počátku vesmíru

29.11.2022 - Stanislav Mihulka

Dalekohled Jamese Webba objevil dvě rekordně vzdálené galaxie. Jedna z nich podle vědců existovala již 350 milionů let po Velkém třesku.

<p>Mimořádně jasná galaxie <strong>GLASS-z12</strong> (ve výřezu) na snímku dalekohledu Jamese Webba. Podle vědců tato galaxie existovala již zhruba 350 milionů let po Velkém třesku. (foto: NASA, ESA, CSA, Tommaso Treu (UCLA), CC BY 4.0)</p>

Mimořádně jasná galaxie GLASS-z12 (ve výřezu) na snímku dalekohledu Jamese Webba. Podle vědců tato galaxie existovala již zhruba 350 milionů let po Velkém třesku. (foto: NASA, ESA, CSA, Tommaso Treu (UCLA), CC BY 4.0)

Jakmile se nový Vesmírný dalekohled Jamese Webba pustil do vědeckých pozorování, začaly se množit objevy galaxií, které jsou od nás rekordně vzdálené. Jeden z takových objevů vědci zveřejnili jen pět dnů po spuštění JWST. Nyní zjištění vedeckého týmu prošlo standardním recenzním řízením, které relevantnost výsledků badatelského týmu potvrzuje. Pokud výsledky potvrdí i spektroskopická pozorování, půjde o objev dvojice doposud nejvzdálenějších pozorovaných galaxií.

Rekordně vzdálené galaxie

Galaxie, označované jako GLASS-z10 a GLASS-z12, podle vědců existovaly 450 milionů a 350 milionů po Velkém třesku. Druhá jmenovaná je navíc kandidátem na vůbec nejvzdálenější galaxii, jaká kdy byla objevena. Dosavadní rekordmankou byla v tomto směru galaxie GN-z11, objevená v roce 2016 dalekohledem na Keckově observatoři a Hubbleovým vesmírným dalekohledem, která existovala přibližně 400 milionů let po Velkém třesku.

Pro definitivní potvrzení rekordních vzdáleností musí být každá galaxie sledována časově náročnějším procesem spektroskopie, při kterém se měří přesná vlnová délka jednotlivých fotonů. Stávající výsledky ale vědci považují za poměrně robustní – původní zjištění potvrdily dva nezávislé vědecké týmy.

Dvě pravděpodobně nejvzdálenější galaxie, které byly dosud pozorovány, na snímcích dalekohledu Jamese Webba. Vlevo galaxie GLASS-z10, vpravo ještě vzdálenější galaxie GLASS-z12. (foto: NASA, ESA, CSA, Tommaso Treu (UCLA), CC BY 4.0)

Jako často v podobných případech, i tentokrát pozorujeme velmi vzdálené galaxie díky gravitační čočce. Světlo obou galaxií ohýbá a tím pádem i zvětšuje jejich obraz kupa galaxií Abell 2744, známá též jako „Pandořina kupa“, která je od nás vzdálená necelé 4 miliardy světelných let. Zmíněná dvojice galaxií se nachází ještě mnoho miliard světelných let za ní.

TIP: Jak se rodí hvězdy? Webbův dalekohled zacílil na mlhovinu Tarantule

Pro astronomy je objev těchto galaxií samozřejmě velkolepým úspěchem, ale zároveň jde i o poněkud zneklidňující zjištění. Zdá se totiž, že obě galaxie tvoří velké množství hvězd – dokonce mnohem více, než by podle našich představ o vzniku a vývoji galaxií mělo být možné. Standardní kosmologický model se tak otřásá v základech a je na vědcích, aby přišli s vysvětlením.