Dávný horký svět: Před 90 miliony let byl jižní pól zarostlý pralesem

09.04.2020 - Stanislav Mihulka

Podle vědců rostl před 90 miliony let v Antarktidě bujný tropický prales

<p>V období střední křídy bujel v Antarktidě vlhký tropický prales</p>

V období střední křídy bujel v Antarktidě vlhký tropický prales

Prostředí na Zemi se neustále vyvíjí. Dnes žijeme ve velmi chladném období, zřejmě v jednom z nejchladnějších v historii planety. V období křídy, asi před 90 miliony let, tedy ještě dlouho před dopadem osudového meteoritu, bylo na Zemi naopak velmi horko. Podle nových paleontologických objevů v Antarktidě dokonce více horko, než jsme si doposud mysleli. Zjistil do mezinárodní tým vědců, který analyzoval pozůstatky kořenů, pylu a spor, objevených v dnes zamrzlé Antarktidě.

Postupně se ukázalo, že tyto pozůstatky jsou velmi pěkně zachovalé. A odkrývají nám podobu tehdejšího světa, která je pro odborníky překvapením. Místo, odkud tyto fosilie pocházejí, se před 90 miliony let nacházelo blízko tehdejšímu jižnímu pólu. Přesto bylo zarostlé vegetací. Vše nasvědčuje tomu, že v Antarktidě tehdy rostl bujný bažinatý tropický prales. Rostlinám očividně nevadily ani dlouhé měsíce bez přímého slunečního záření.

TIP: Za severním polárním kruhem žili obrovští nelétaví ptáci gastornisové

Období střední křídy, o němž je řeč, bylo zřejmě nejteplejším obdobím planety za posledních 140 milionů let. V tropech tehdy panovala teplota kolem 35 °C a hladina oceánu na planetě byla asi o 170 metrů výše než dnes. To znamená, že rozloha souše byla o poznání menší, než v dnešním světě. O nějakém zalednění oblastí kolem tehdejšího jižního a severního pólu nemůže být pochopitelně ani řeč. Jak je to v podobných případech stále obvyklé, konkrétní příčiny vysokých teplot v tomto období nejsou známé.