Démant v pustině: KK 246 je jedinou známou galaxií v Místní prázdnotě

30.05.2020 - Stanislav Mihulka

Trpasličí galaxie KK 246 je velice izolovaná od galaktických sousedů

<p>Galaxie KK 246 z Místní prázdnoty, na snímku Hubbleova teleskopu</p>

Galaxie KK 246 z Místní prázdnoty, na snímku Hubbleova teleskopu

Naprostá většina galaxií ve vesmíru je „společenská“. Nacházejí se v kupách či skupinách galaxií, které jsou jako „navěšené“ na vláknech kosmické pavučiny, největší struktury jakou pozorujeme ve vesmíru. Například Mléčná dráha je jednou z více než 30 galaxií Místní skupiny galaxií a s tisícovkami dalších galaxií tvoří Nadkupu galaxií v Panně.

Vlákna kosmické pavučiny obepínají ohromné prostory, kterým se příhodně říká prázdnoty (anglicky „void“). Nejblíže k nám je Místní prázdnota (Local Void), jejíž „břehy“ se nacházejí asi 4 miliony světelných let od Mléčné dráhy. Podle hrubých odhadů je tato prázdnota velká asi 150 milionů světelných let, tedy asi tisíckrát větší než naše Galaxie. Tato prázdnota je, alespoň pokud víme, skutečně prázdná. V současné době s jistotou známe jednu jedinou galaxii, která je uvnitř Místní prázdnoty.

Zcela osamocená galaxie

Jde o nepravidelnou trpasličí galaxii KK 246, která je nápadná extrémně širokým diskem z plynného vodíku, vzdálenou od nás asi 23 milionů světelných let. Podle toho, co vidíme v našich teleskopech, tahle elegantní galaxie nemá žádné sousedy v okruhu minimálně 10 milionů světelných let. Vlastně jsou k ní nejblíže galaxie, které nejsou součástí Místní prázdnoty, ale nacházejí se na vláknech kosmické pavučiny.

TIP: Galaxie duchů: Astronomové objevili šest temných galaxií

Astronomové již dříve identifikovali 15 dalších galaxií, které by se mohly nacházet v nezměrné pustině Místní prázdnoty. O žádné z nich to ale v současnosti nevíme s jistotou. Osud galaxie KK 246 ukazuje, že být osamělý ve vesmíru může mít i své výhody. Mnohé trpasličí galaxie totiž přicházejí o plyn kvůli gravitační síle svých větších sousedů. To v případě galaxie KK 246 skutečně nehrozí. Díky tomu se v ní stále blyští aktivní hvězdné porodnice, v nichž se z kosmického plynu rodí nové hvězdy.

IFL Science, Hubble