Do úspěšného lovu na meteorit se zapojily drony i umělá inteligence

15.03.2022 - Stanislav Mihulka

Vědci vypátrali 70 gramů těžký meteorit, který dopadl před rokem do pustiny Západní Austrálie. Klíčovou roli sehrály v pátrání pokročilé technologie

<p>Úspěšný lovec Seamus Anderson se svou kořistí.</p>

Úspěšný lovec Seamus Anderson se svou kořistí.

Už to bude téměř rok, kdy nad pustinami Západní Austrálie prosvištěl meteoroid a dopadl na zem jako meteorit. Jeho průlet zachytila pozorovací síť Desert Fireball Network. V tu chvíli nastoupil tým, který vedl Seamus Anderson z australské Curtinovy univerzity. Cílem australských vědců bylo tento meteorit vypátrat a vyzkoušet při tom pokročilé technologie, včetně použití dronů a umělé inteligence.

Meteorit dopadl do rozlehlé a zcela pusté pouště Nullarbor. Badatelé nejprve odhadli výslednou hmotnost meteoritu a určili oblast jeho dopadu, která měla rozlohu 5,1 kilometrů čtverečních. Následně oblast čtyři dny prohledávali. Jejich úsilí nakonec přineslo ovoce a 70 gramů těžký meteorit opravdu nalezli.

Drony a počítačové algoritmy

V pátrání sehrál klíčovou roli dron, který nejdříve nasnímal celou oblast. Získané snímky pak přímo na místě analyzovala umělá inteligence. Speciální software byl vyzkoušený na datech z předchozích podobných pátrání. Aby vědci zvýšili své šance na úspěch, dopravili do místa pátrání dříve nalezené meteority a pořídili jejich snímky v místní krajině. Těmito snímky pak dodatečně „vyzbrojili“ umělou inteligenci.

TIP: Odkud vlastně pocházejí meteoroidy, které dopadají na Zemi?

Umělá inteligence vytipovala nadějné kandidáty, které navštívil menší dron a detailněji je prozkoumal. Ty nejslibnější nakonec osobně prohlédli vědci a objevili mezi nimi předmět svého pátrání. „Nová řešení, jako je naše pátrání po meteoritu s drony, dělají z výzkumu meteoritů a obecně z vědy o vesmíru více efektivní a také působivou záležitost,“ pochvaloval si po úspěšném lovu Seamus Anderson.