Dobré zprávy: Kvantová komunikace je možná i v kosmickém prostoru

Velmi bezpečnou kvantovou komunikaci by bylo teoreticky možné používat ve vesmíru na vzdálenost stovek tisíc světelných let

07.07.2022 - Stanislav Mihulka

V posledních letech se hodně mluví o kvantové komunikaci. Měla by jít o mimořádně bezpečnou formu komunikace, kterou je prakticky nemožné nepozorovaně odposlouchávat. Taková komunikace by se hodila i v kosmickém prostoru, kde je nutné signálem překlenout nesmírné vzdálenosti. Doposud ale není jasné, zda je takový způsob komunikace vůbec proveditelný.

Háček je v tom, že částice, které přenášejí kvantovou informaci, bývají velmi zranitelné vnějšími vlivy. Jejich působením může dojít ke ztrátě kvantových vlastností přenášeného signálu a tím i ke zhroucení kvantové komunikace. Přenos kvantové komunikace v kosmickém prostoru by měl probíhat v prostředí, které je nesmírně řídké. Otázkou ale je, zda je řídké dost na to, aby taková komunikace mohla fungovat.

Kvantové spojení v kosmickém prostoru

Dvojice badatelů Edinburské univerzity provedla potřebné výpočty a zjišťovala, zda by byla možná kvantová komunikace prostřednictvím fotonů rentgenového záření, které by procházely mezihvězdným prostorem. Vědci nakonec dospěli k optimistickému závěru, podle něhož by taková vesmírná komunikace fungovala.

TIP: Jak komunikovat s Marsem? NASA sází na přenos dat vesmírnými lasery

Výpočty ukázaly, že by rentgenové záření přenášející kvantovou komunikaci mohlo letět vesmírem na vzdálenost stovek tisíc světelných let, aniž by došlo ke zhroucení přenosu. Badatelé přitom vzali v úvahu i gravitační působení vesmírných těles. Kvantová komunikace přenášená viditelným zářením a mikrovlnami by podle nich fungovala stejně dobře.