Duch v podobě rejnoka (1): Americký bombardér Northrop Grumman B-2 Spirit

06.10.2022 - Marek Brzkovský

Futuristicky vyhlížející a pro radary soupeře „neviditelný“ Northrop Grumman B-2 Spirit vznikl už za studené války. Dodnes ale představuje nejmodernější operačně sloužící bombardér světa a několikrát se dočkal i bojového nasazení

<p><strong>Northrop Grumman B-2 Spirit</strong> – vývoj tohoto víceúčelového strategického bombardéru probíhal v maximálním utajení. <em>(foto: Shutterstock)</em></p>

Northrop Grumman B-2 Spirit – vývoj tohoto víceúčelového strategického bombardéru probíhal v maximálním utajení. (foto: Shutterstock)


Reklama

Na přelomu 60. a 70. let tvořily páteř strategických sil US Air Force osmimotorové bombardéry Boeing B-52 Stratofortress. Sice se už pracovalo na jejich nástupci Rockwell B-1 Lancer, velení amerického letectva ale znepokojoval fakt, že u sovětské protivzdušné obrany (PVO) došlo k výraznému technologickému pokroku u všech radarových a raketových systémů. Jednu z možností, jak na nové nebezpečí reagovat, představovaly typy z kategorie dnes označované jako stealth (utajený).

Noční jestřáb

Jejich vnější tvary neurčovala pravidla aerodynamiky, ale minimálního radarového odrazu. Už v 60. letech Britové přišli na to, že ploché tvary letounu Avro Vulcan snižují jeho radarovou odrazivost. U firmy Lockheed začali uvedené zjištění dále zkoumat, načež vytvořili demonstrátor označovaný jako Hopeless Diamond. V rámci tajného projektu Have Blue pak 18. června 1981 vzlétl první prototyp bojového typu kategorie stealth, v roce 1983 pak americké vzdušné síly převzaly první sériové Lockheedy F-117 Nighthawk.

Lockheed F-117 Nighthawk byl prvním sériově vyráběným letounem, který je zkonstruován s využitím technologie stealth. (foto: Wikimedia Commons, CC0)

Jednalo se o neobvykle vyhlížející hranatý stroj s jednočlennou osádkou a rychlostí pouhých 993 km/h, což měl podle odborníků v USA vyvážit fakt, že ho nezachytí žádný sovětský radiolokátor té doby. Šlo ale jen o celkem malý letoun s nízkou nosností pum, nikoliv velký strategický bombardér, který by mohl nahradit B-52. Velení USAAF proto začalo uvažovat o novém bombardéru, který by mohl operovat na velké vzdálenosti, nepozorovaně pronikat nepřátelskou PVO a zničit i velmi silně bráněný cíl. 

Utajené samokřídlo

V září 1980 stanovilo letectvo požadavky, na něž zareagovala konsorcia Northrop/Boeing a Lockheed/Rockwell, a jejich konstrukční týmy se daly do práce. V roce 1981 pak USAAF vybralo projekt společnosti Northrop/Boeing a předběžně slíbilo, že odebere 165 nových bombardérů, označených B-2 Spirit (duch). Vítězný typ představoval samokřídlo bez klasického trupu a ocasních ploch.

Při jeho konstrukci firma zužitkovala zkušenosti z vývoje předchozích bombardérů od Northropu YB-35 YB-49 z přelomu 40. a 50. let. Ty značně předběhly svou dobu, nikdy se ale nedočkaly sériové výroby. Studená válka byla tehdy stále v plném proudu a společnost se snažila vývoj co nejvíce utajit.

Prověřit zaměstnance

Zakoupila proto haly bývalé automobilky Ford v Kalifornii a všichni zde pracující zaměstnanci museli získat rozsáhlou bezpečnostní prověrku. Materiály pro výrobu firma nakupovala přes účelově založené společnosti kryjící reálné odběratele. Dělníci zaangažovaní na projektu museli odpřisáhnout mlčenlivost a zaměstnanci dokonce pravidelně podstupovali testy na detektorech lži. Když továrnu navštívili příslušníci vojenského letectva, přijížděli v civilním oblečení bez hodností a uniforem.

Pokračování: Duch v podobě rejnoka: Americký bombardér Northrop Grumman B-2 Spirit (2)

Ani to ale nestačilo. Roku 1984 jeden zadlužený zaměstnanec Northropu vynesl tajně plány letounu a nabídl je k prodeji sovětské ambasádě za 25 000 dolarů. Jeho telefon ale odposlouchávala FBI, která ho vylákala na schůzku. Agenti, vydávající se za špiony ze SSSR, zaměstnance zatkli a soud mu vyměřil doživotí.

Reklama




Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

V aréně římského Kolosea bojovali vedle exotických zvířat také jezevčíci. (foto: Unsplash, Katie BernotskyCC0)

Věda

Portrét Pabla Picassa z roku 1908. (foto: Wikimedia Commons, CC0)

Historie

Obří satelit BlueWalker 3 funguje na oběžné dráze od letošního září. Kvůli své vysoké odrazivosti se stal jedním z nejjasnějších objektů na noční obloze. (foto: Leaf SpaceCC0)

Vesmír
Příroda

Stepan Bandera v exilu spolupracoval s několika zpravodajskými službami, například s CIA, Brity i Západním Německem v pozici konzultanta na země za železnou oponou. Zemřel v roce 1959 v Mnichově po útoku kyanidem. Příkaz k jeho zavraždění vydal tehdejší nejvyšší představitel Sovětského svazu Nikita Chruščov. (foto: Wikimedia Commons, CC0 - kolorováno)

Historie

Florencie, kolébka renesance

Země: Itálie
Počet obyvatel: 366 tisíc
Vzdálenost z Prahy: 742 kilometrů (vzdušnou čarou); autem: 9 h 47 min (1 028 km)

Jméno metropole malebného Toskánska, založené římskými vojáky, znamená „Kvetoucí“. Největší rozkvět města nastal v období renesance, z nějž pochází i typická kupole nejikoničtější stavby Florencie: katedrály Santa Maria del Fiore. Stavba samotné budovy začala na konci 13. století, dokončení se však protáhlo. Nečekaným technickým problémem se ukázala výstavba obří kupole, s níž si dokázal poradit až Filippo Brunelleschi – kupole byla dokončena roku 1434. Florencií protéká řeka Arno, na níž stojí i jeden z nejslavnějších mostů světa, Ponte Vecchio. (foto: Shutterstock)

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907