Důležitý objev: Šikovné bakterie, kterým chutnají PET lahve

15.03.2016 - Stanislav Mihulka

Bakterie Ideonella sakaiensis zatočí s problematickým odpadem. Nezdolný PET plast rozštípají na kousky

Na světě se každoročně vyrobí 50 milionů tun PET lahví, obalů a dalších výrobků, které obsahují plast ze skupiny polyesterů PET, čili polyethylentereftalát. Má řadu vynikajících vlastností a mimo jiné je velice odolný.

Odolnost plastu PET z něj ale zároveň dělá problematický odpad, kterého je obtížné se zbavit. Japonští vědci teď ale objevili bakterie, které si s PET plastem poradí. Asi nepřekvapí, že je našli u továrny na recyklaci plastových lahví.

Bakterie se jmenují Ideonella sakaiensis a při stálé teplotě 30 stupňů Celsia rozloží tenkou vrstvu PET plastu za šest týdnů. Používají k tomu dva enzymy, s nimiž PET plast rozštípají na kousky. Získají přitom uhlík a zároveň i energii pro svůj další růst.

Phys.Org, Science