Důležitý objev: Vědci vystopovali v meteoritech cukry klíčové pro vznik života

21.11.2019 - Stanislav Mihulka

Země je stále jediným místem, o němž víme, že zde vznikl život. V poslední době ale objevujeme ve vesmíru stále více ingrediencí, které jsou pro vznik života významné. Tím pochopitelně stoupají šance na to, že pozemský život nebude ve vesmíru jediným. Potvrzuje to i nový objev mimozemských cukrů v meteoritech.

Yoshihiro Furukawa z japonské Tohoku University a jeho tým zkoumali vzorky prášku ze dvou meteoritů – „Northwest Africa 801“ (NWA 801), který byl nalezen v roce 2001 v Maroku a „Murchinson“, který dopadl v Austrálii v roce 1969. Vědci analyzovali vzorky pomocí sofistikovaných metod a zjišťovali, jaké látky se v meteoritech nacházejí.

Cukry z meteoritů

Ukázalo se, že meteority obsahují cukry, jako je arabinóza, xylóza a ribóza. V meteoritu NWA 801 se cukry nacházejí v množství 2,3 až 11 částic na 1 miliardu částic (anglicky parts per billion), a v meteoritu Murchinson v množství 6,7 až 180 částic na 1 miliardu částic. Významný je především objev cukru ribózy, která je základním stavebním prvkem ribonukleové kyseliny RNA. Ta je zodpovědná za přenos informace z úrovně nukleových kyselin do proteinů a u některých virů je dokonce samotnou nositelkou genetické informace. V mnoha ohledech je podobná deoxyribonukleové kyselině (DNA).

TIP: Netradiční meteorit připomíná hroudu hlíny a páchne jako zelenina

Jak uvádí Furukawa, v meteoritech se již dříve našly jiné základní stavební kameny pro vznik života, včetně aminokyselin, z nichž se skládají proteiny. Ale právě objev cukrů v meteoritech nám doposud scházel. Je to vůbec poprvé, kdy jsme získali důkaz o výskytu ribózy ve vesmíru. Zároveň se ukazuje, že přinejmenším část ribózy, která byla nezbytná pro vznik prvních organismů, se na Zemi mohla dostat z okolního vesmíru při pádech meteoritů.

Yoshihiro Furukawa / NASA