Dvojice kosmických pávů odkrývá bouřlivou historii Magellanových mračen

18.11.2019 - Stanislav Mihulka

Molekulární mračna připomínající pávy vznikla při kolizi Magellanových mračen asi před 200 miliony let

<p>Molekulární mračna N159E (Motýlí mlhovina, vlevo) a N159W South (vpravo) ve Velkém Magellanově mračnu.</p>

Pozorování observatoře ALMA v chilské poušti Atacama odhalila dvě pozoruhodná molekulární mračna v blízké trpasličí galaxii Velké Magellanovo mračno. Na snímcích observatoře připomínají dva pestré kosmické pávy, jejichž peří je poseto vznikajícími hvězdami.

Yasuo Fukui z japonské Nagoya University a jeho spolupracovníci zjistili, že obě dvě tato navzájem dost podobná molekulární mračna, N159E (Motýlí mlhovina) a N159W South, která jsou tvořena složitou sítí vláken, obsahují hned několik mladých masivních hvězd. Něco takového je ve vesmíru poměrně výjimečné.

Kolize Magellanových mračen

Podle autorů studie se běžně nesetkáváme s tím, že by existovala dvě tak podobná mračna, které ale dělí vzdálenost 150 světelných let. Tito kosmičtí pávi mají podobný tvar i strukturu, a podobný je i věk mladých masivních hvězd, které obsahují. Velmi pravděpodobně jde o důsledek jediné události a tou by mohlo být blízké přiblížení Velkého a Malého Magellanova mračna.

TIP: Kolize u sousedů: Magellanova mračna se před stovkami milionů let srazila

Badatelé se domnívají, že za dnešní podobou obou kosmických pávů je zodpovědný mohutný proud kosmického plynu, který tekl z Malého Magellanova mračna do Velkého. Došlo k tomu, když se tyto dvě trpasličí galaxie asi před 200 miliony let k sobě dramaticky přiblížily. Dnešní kosmičtí pávi jsou tím pádem stopou bouřlivé minulosti.

ALMA