Ekologické balení: Vědci nahradili plastový obal materiálem ze dřeva a krabů

27.07.2018 - Stanislav Mihulka

Planeta je plná plastu. Pomohl by nový obalový materiál z organického odpadu?

<p>Nový obal z celulózních vláken a krunýřů krabů</p>

Nový obal z celulózních vláken a krunýřů krabů

Naší planetě a hlavně oceánům hrozí v dnešní době plastová apokalypsa. Svět se utápí v plastech, které jsou bohužel obvykle velmi odolné a trvanlivé. Vědci celé planety se proto usilovně snaží vyvinout nějaký nový materiál, který by mohl dnešní plasty nahradit a přitom by tolik nezatěžoval životní prostředí.

Američtí vědci z Georgijské techniky nedávno vyvinuli nový obalový materiál v podobě ohebné a průhledné folie, který pochází z netradičních organických surovin. Udělali ho tak, že střídavě nastřikovali vrstvy chitinu a celulózních vláken na podklad z bioplastu, tvořeného polymerem kyselinou polymléčnou (PLA).

TIP: Vědci vyvinuli superbílý materiál: Inspirovali je brouci

Chitin přitom pocházel z odpadních krunýřů krabů, zatímco celulózní vlákna z dřevoviny. Kyselina polymléčná se obvykle vyrábí ze škrobnatých rostlin, jako je například kukuřice. Nový obalový materiál je ještě nutné doladit, ale v některých vlastnostech už prý předčí běžné plastové obaly. Na rozdíl od nich je ale plně oraganický.

Georgia Institute of Technology