Vesmírná turistika: Elon Musk míří na Mars, Vladimir Putin na Měsíc

26.09.2016 - Martin Reichman

Zatímco v minulosti patřilo Rusko a tehdejší Sovětský svaz k světovým lídrům kosmonautiky, jejich dnešní projekty budí rozpaky a některé i lítost. Platí to i pro další z řady plánů na cestu k Měsíci

Měsíční turistika -<p>Rusko chce na Měsíc vozit turisty. Jedním z prvních zájemců je i americký režisér James Francis Cameron.</p>
Měsíční turistika -

Lidskou posádku chce Rusko dopravit na Měsíc mezi léty 2025 až 2045, tedy 60 poté, co se po jeho povrchu prošel velitel mise Apollo 11 Neil Armstrong.

Ruský plán zahrnuje několik etap průzkumu, během kterého má být prozkoumána oblast jižního pólu a jeho geologické složení pro lepší určení pozice budoucí základny. Cesty s návratem budou následovat v letech 2025–2035, pilotované lety pak v letech 2035–2045.

Režisér Avataru chce na Měsíc

Pilotované lety by měly zahrnovat vědecké mise ale i vesmírnou turistiku. Cena zpáteční letenky na Měsíc má vyjít na 150 milionů dolarů. Mezi prvními uchazeči je údajně i americký režisér James Cameron.

Jeden z partnerů ruské státní kosmické agentury – podnik RKK Eněrgija, již pracuje na výcviku uchazečů a nových skafandrech, které mají kosmonautům usnadnit pohyb po povrchu Měsíce.

Ne všichni jsou myšlenkou vyslat lidskou posádku na Měsíc nadšeni. Podle Jurije Karaše, ruského novináře a experta na ruskou kosmonautiku, podobné plány jen zdůrazňují současnou zaostalost ruského vesmírného programu.

The Sun, Nature World News, Futurism