Existují ve vesmíru také černí trpaslíci?

Hvězdy s hmotnostmi odpovídajícími Slunci končí svůj vývoj ve formě bílého trpaslíka. Existují ve vesmíru ale i černí trpaslíci?

06.11.2021 - Michal Švanda

Vývoj hvězd tvoří samostatnou kapitolu astrofyziky, která zaměstnává generace odborníků. Stálice s hmotnostmi odpovídajícími Slunci končí svůj vývoj ve formě bílého trpaslíka: Jde o pozůstatek horkého stelárního jádra, jež gravitačně zkolabovalo do objektu sestávajícího z elektronově degenerovaného plynu. Bílí trpaslíci si uchovávají zhruba polovinu hmotnosti původní hvězdy, ale zaujímají objemy srovnatelné se Zemí. Tyto hvězdné pozůstatky jsou tedy velmi husté a nesmírně horké – přinejmenším zpočátku, kdy jejich povrchové teploty dosahují desítek tisíc stupňů.

TIP: Jak dlouho může svítit bílý trpaslík? A jaká je jeho teplota?

Bílí trpaslíci zářením postupně chladnou, a to tím pomaleji, čím jsou chladnější. Teoreticky se jedná o pouhou otázku času, než se jejich povrchová teplota dostane do rovnováhy s teplotou vesmíru (tu může reprezentovat reliktní záření), načež dané objekty zmizí z dohledu pozorovatelů – a vzniknou černí trpaslíci. Chladnoucí posloupnost bílých trpaslíků je ovšem velmi dlouhá a víme prakticky jistě, že dnes ještě žádný černý trpaslík existovat nemůže, neboť na to je vesmír příliš mladý.