Experimentální archeologové našli vražednou zbraň neolitického masakru

Při neolitickém masakru 34 lidí v jihoněmeckém Talheimu zřejmě útočníci použili kamenné teslice. Naznačuje to pozoruhodný experiment vědců z katalánské univerzity

20.02.2023 - Stanislav Mihulka

Období neolitu, které jsme si často představovali jako spíše pokojný nástup zemědělského a pasteveckého stylu života, bylo ve skutečnosti velice násilným věkem lidské historie. Vědci objevují celou řadu stop po neolitických násilnostech a občas narazí i na místa, která se v neolitu stala dějištěm masakru.

Jedním z takových míst je jeskyně u městečka Talheim v jižním Německu, která je od svého objevu v roce 1983 známá díky události označované jako „masakr v Talheimu“ (Massaker von Talheim). Archeologové zde odkryli pozůstatky 34 lidí z období neolitu, kteří byli pobiti asi před pěti tisíci let. Mrtví náležejí ke kultuře s lineární keramikou. Shodou okolností byli lidé této kultury prvními zemědělci nejen v jižním Německu, ale také na území dnešních Čech a Moravy. Jde tedy o zločin, který se nás do jisté míry týká.

Vyšetřování neolitické vraždy

Oběti masakru v Talheimu mají rozbité lebky. Miguel Ángel Moreno-Ibáñez ze španělské Univerzity Rovira i Virgiliaho a jeho kolegové se rozhodli zjistit, jaké zbraně pachatelé masakru použili. Výsledky jejich pozoruhodného experimentálního výzkumu nedávno zveřejnil časopis Journal of Archaeological Science.

(foto: Miguel Ángel Moreno-Ibáñez, CC BY-NC-ND 4.0)

Badatelé vytvořili sedm modelů lebek z polymeru polyuretanu potažného gumovou „kůží.“ Falešné hlavy naplnili balistickým gelem, který představoval mozek. Pak přišla ke slovu část, kdy do hotových hlav bušili z různých stran známými neolitickými nástroji, které podle badatelů bylo možné použít jako zbraně k rozbití lebky. Šlo především o klasické kamenné sekery a také o teslice – speciální druh sekery s hlavou umístěnou kolmo na topůrko.

TIP: Jeskyně ve Španělsku ukrývala pozůstatky masakru neolitických imigrantů

Ukázalo se, že stopy po kamenných sekerách a teslicích, které jsou si jako nástroje velmi podobné, se v některých detailech liší. Díky experimentu archeologové zjistili, že oběti masakru v Talheimu byly s velkou pravděpodobností ubity právě teslicemi a stejná zbraň byla podle badatelů použita i k neolitické vraždě ve španělské jeskyni Cova Foradada.