Extrémní událost: Observatoř Swift vystopovala srážku neutronových hvězd

18.07.2016 - Stanislav Mihulka

Gama záblesk je považován za nejsilnější druh výboje ve známém vesmíru. Vědci nyní jeden takový záblesk zmapovali - dvousekundový záblesk vyprodukoval energii miliardy Sluncí

Gama záblesky (anglicky gamma-ray bursts, GRB) jsou nejjasnější a nejvíce energetické jevy, s nimiž jsme se zatím ve vesmíru setkali. Jsou to náhlé výtrysky gama záření z dalekých galaxií.

Miliardy Sluncí za sekundu

Jeden z takových gama záblesků zachytila 3. září 2015 vesmírná gama observatoř Swift a NASA nyní zveřejnila výsledky analýzy tohoto jevu. Gama záblesk patřil mezi ty krátké, a trval méně než 2 sekundy. Za tu dobu ovšem vyzářil asi 2 krát 10 na 43 joulů energie, což naše Slunce vyzáří přibližně za 1 miliardu let.

Podle povahy zkoumaného gama záblesku vědci usuzují, že původcem jevu byla s velkou pravděpodobností srážka neutronových hvězd anebo střet neutronové hvězdy s černou dírou. K události došlo v galaxii vzdálené od nás 3,9 miliard světelných let.

Pozorování události si získalo velkou pozornost a odborníci na inkriminované místo oblohy zamířili i další přístroje. Nejzajímavější informace přinesly údaje orbitální rentgenové observatoře Chandra, které sledovala místo záblesku po dobu následujících tří týdnů.

TIP: Stál za hromadným vymíráním na Zemi zničující gama záblesk?

Srážky neutronových hvězd anebo neutronových hvězd s černými děrami nevytvářejí jenom výtrysky záření, ale také intenzivní gravitační vlny. V blízké budoucnosti je budeme moci pozorovat gravitačními observatořemi, které jsou aktuálně ve výstavbě.

IFL Science, Astrophysical Journal