Extrémy počasí: Na odvrácené straně horkých Jupiterů prší kamení

V atmosféře horkých Jupiterů jsou oblaka z hornin a minerálů v plynném skupenství. Na odvrácené straně z nich padá déšť kamenů

29.08.2019 - Stanislav Mihulka

Horké Jupitery, tedy plynní obři, kteří obíhají svou hvězdu v těsné blízkosti a jsou k ní přivráceni stále stejnou stranou, nás nepřestávají udivovat. O to víc, že ve Sluneční soustavě žádnou takovou planetu nemáme. Horkých Jupiterů dnes známe stovky a mohou mít různé velikosti, oběžné dráhy, i teploty, které jsou z našeho pohledu vždy extrémní.

Dylan Keating z kanadské McGill University a jeho spolupracovníci ale zjistili, že 12 různých horkých Jupiterů, které zkoumali, mají na svých odvrácených stranách od hvězdy překvapivě stejné teploty. Vědci tam u všech zkoumaných horkých Jupiterů odhadli teplotu kolem 800 °C.

Déšť kamení

Pro astronomy to bylo dost šokující. Týká se to totiž horkých Jupiterů, které dostávají od své hvězdy dost rozdílné množství záření. Jejich teploty na straně přivrácené ke hvězdy se velmi liší, v nejextrémnějším případě o téměř 1 700 °C. Přesto mají jejich odvrácené strany teploty vždy kolem 800 °C.

TIP: Předpověď počasí na exoplanetě HAT-P-7b: Oblačno, občas rubíny nebo safíry

Badatelé se domnívají, že stejné teploty na odvrácených stranách horkých Jupiterů souvisejí s tím, že se tam vyskytují mračna velmi podobného složení. Podle nich jde o oblaka tvořená výpary minerálů a hornin, které ze Země známe obvykle v pevném skupenství. Podle všeho tam dochází ke kondenzaci těchto par v oblacích a v důsledku toho tam prší kameny.