Fekální transplantace mohou omlazovat mozek, střeva i oči

Transplantace střevní mikroflóry z mladých myší do střev starých myší přispěla k omlazení stárnoucích orgánů

07.05.2022 - Stanislav Mihulka

Provázanost střevní mikroflóry s lidským zdravím se stále častěji ukazuje jako velmi těsná. Mezi nejzajímavější patří vztah mezi střevní mikroflórou a různými aspekty stárnutí.

Simon Carding z britského výzkumného institutu Quadram v Norwichi nedávno zjistil, že je možné střevní mikroflóru využít ke zlepšení stavu orgánů, které bývají významně zasaženy stárnutím. Experimenty, které vědci prováděli na myších ukázaly, že přenosem mikroflóry ze zdravé mladé myši na starou je pomocí fekální transplantace možné omladit mozek, střeva a oči.

Stárnutí a střevní mikrobi

Podle badatelů je v tomto případě klíčový vliv střevní mikroflóry na záněty, včetně zánětů mozku. Právě záněty jsou totiž zodpovědné za řadu projevů stárnutí. „Tato průlomová studie přináší pozoruhodné důkazy o přímém zapojení střevních mikrobů do stárnutí a změn mozkových funkcí i zraku. Zároveň nabízí možné řešení v podobě léčby fekálními transplantacemi,“ uvádí Carding.

První výsledky jsou velmi slibné, nicméně stále jde jen o pokusy na myších a vědce čeká ještě velký kus práce, než se tato zjištění ověří u lidí. Badatelé jsou v tomto směru opatrně optimističtí. V lidském těle fungují stejné procesy a už víme, že se lidská střevní mikroflóra mění v průběhu stárnutí.

TIP: Stačí pár dávek: Nový lék rychle zvrátí stárnutí mozku, zatím jen u myší

„Bylo vzrušující zjistit, že výměnou střevní mikroflóry je možné zvrátit projevy stárnutí mozku a očí. Naše výsledky přinášejí další potvrzení důležitosti vztahu mezi střevními mikrobi a stárnutím tkání a orgánů,“ netají nadšení spoluautorka vědecké studie Aimee Parkerová a věří, že jejich výzkum nakonec přispěje k udržování co nejlepšího zdraví a kondice v pokročilejším věku.