Galaktický magnetismus: Vědci pozorovali enormní magnetické pole spirální galaxie

24.07.2020 - Stanislav Mihulka

<p>Magnetické pole galaxie NGC 4217 obsahuje magnetické superbubliny i nevídané spirálovitě stočené magnetické pole.</p>

Magnetická pole nemají jen planety a hvězdy, ale také galaxie. A podle očekávání jsou to magnetická pole nesmírně rozlehlá. Platí to i pro spirální galaxii NGC 4217 ze souhvězdí Honicích psů, vzdálenou asi 67 milionů světelných let od Země.

Rainer Beck z německého institutu MPI for Radio Astronomy v Bonnu se svým týmem prostudoval enormní magnetické pole této galaxie a objevil v něm doposud neznámé magnetické struktury. Ukázalo se, že magnetické pole v galaxii NGC 4217 zasahuje až do vzdálenosti kolem 22 500 světelných let od její galaktické roviny.

Superbubliny a spirály

Podle Becka je naprosto fascinující, že kdykoliv v nějaké galaxii měříme polarizaci rádiových vln, což je základem výzkumu galaktických magnetických polí, narazíme na nějaké nečekané a zvláštní magnetické struktury. Ve zmíněné galaxii NGC 4217 to jsou obrovské magnetické bubliny a spirálovitě uspořádané magnetické pole, které se vine směrem ke galaktickému halu.

TIP: Hnědí trpaslíci mají silná magnetická pole: Stejně jako pravé hvězdy

Magnetické superbubliny galaxie NGC 4217 zřejmě vytvořily exploze několika pořádných supernov. Na jejich následném nafouknutí se ale nejspíše podílel i hvězdný vítr, čili intenzivní proud nabitých částic z blízkých hvězd. Původ spirálovitého magnetického pole, jaké jsme v galaxiích zatím nikdy neviděli, podle vědců podle vědců zřejmě souvisí s procesem vzniku nových hvězd, i když přesný mechanismus vzniku takto tvarovaného magnetického pole není úplně jasný.

• Zdroj fotografií: Yelena Stein / Centre de Données astronomiques de Strasbourg (CDS), Jayanne English (University of Manitoba)